"Новое время", 1 травня 2020
Через заборону виходити на вулиці та комендантську годину в деяких країнах цього року його вже встигли назвати «сумним» Рамаданом. Як проводять місяць посту мусульмани, яких в Україні проживає близько одного мільйону, в інтерв'ю Радіо НВ розказав Муфтій мусульман України Шейх Саїд Ісмагілов.
— Через пандемію мечеті зачинені. Де і як зараз моляться мусульмани під час Рамадану?
— Зараз мусульмани під час священного Рамадану моляться вдома. Ми рекомендували, щоб всі люди дотримувалися посту, молитися, читали священний Коран виключно у себе вдома в режимі самоізоляції. У нас мечеті абсолютно зачинені, і ми їх не відчиняємо навіть, якщо люди приходять помолитися.
Наша відповідальність і перед богом, і перед суспільством полягає в тому, щоб ми не повторювали досвід деяких християнських церков, які, на жаль, стали поширювачами коронавірусної інфекції. Люди ставляться до цього питання з розумінням. Ніхто не протестує, не ломиться на територію мечеті.
— Чи повернуться мусульмани до мечетей після того, як звикнуть до віртуальних молитов, вже після завершення Рамадану?
— В ісламі не існує віртуальних молитов. Якщо людина дивиться трансляцію молитви, наприклад, з мусульманських країн по супутниковому телебаченню або наші проповіді, які ми транслюємо в інтернеті, то це не з культовою метою, а виключно це освітницька мета, тобто щоб людина почула, подивилась, послухала читання Корану, але все це не заміняє собою справжню повноцінну молитву. І людина все одно має молитися сама. У нас в ісламі не можна молитися, дивлячись телевізійну трансляцію або інтернет-трансляцію. Цього у нас не дозволено.
Людина має сама знаходитись безпосередньо там, де відбувається молитва. Якщо людина не здатна там знаходитися, тоді вона може просто подивитися, а молитися їй доведеться все одно самій. На мусульманську спільноту України режим карантину не вплине в негативному сенсі. Люди після того, як ми повернемось до нормального, звичайного здорового життя, я думаю, так само повернуться в мечеті і будуть їх відвідувати, як і раніше.
— Порушення посту під час Рамадану вважають гріхом. Окрім права не ходити до мечетей, які ще послаблення ввели під час Рамадану для мусульман через пандемію?
— Так, щоб якихось ще інших особливих послаблень, в нас немає. Справа в тому, що це не мечеть наказує людині дотримуватись посту у Рамадан або молитись у Рамадан, це Господь дає цей наказ. І людина, де би вона не знаходилась, в якому би режимі, в якій ситуації вона би не знаходилась, вона має обов’язково, якщо ця людина є здоровою, дотримуватись посту і молитися. Господь все бачить, і саме заради нього людина дотримується посту.
Єдине, це загальне правило, якщо людина захворіла, погано себе почуває, вона може не дотримуватись посту, лікуватися, а вже після того, як одужає, спокутувати цей пропущений піст, тобто відпостуватись стільки днів, скільки пропустила під час Рамадану.
— Світова пандемія нового типу коронавірусу є вибаченням для мусульман, якщо вони не дотримуються певних правил?
— Ні. Світова пандемія не є причиною, щоб людина не дотримувалась якихось приписів. Це людину не позбавляє від її обов’язком перед господом. Людство пережило вже багато епідемій, і мусульманський світ також. Аж до того, що по декілька років поспіль не виконувався хадж в священну мекку, коли в Азії були розповсюджені епідемії чуми та холери, навіть хадж не здійснювався не один рік, а по декілька років поспіль.
Ніяких виправдань або послаблень через те, що у світі існує певна загроза такого вірусного характеру, не існує. Якщо людина захворіла, вона має лікуватись, але потім, коли одужає, все одно відшкодувати пропущені дні посту і всі пропущені молитви також.
— Які пожертви ви як імам радите робити зараз мусульманам під час пандемії?
— Саме під час Рамадану бажано давати пожертви нужденним, таким людям, що хворіють, старим, сиротам. Ті люди, що є заможними, вони в мечетях або десь у кафе, у ресторанах влаштовували спільні вечері - іфтари, після завершення дня посту запрошували на них людей і пригощали. Зараз, звісно, це неможливо зробити.
Людина як раніше, так і зараз може роздавати грошові пожертви або навіть їх перераховувати на картку тим людям, що потребують. Замість іфтарів, спільних вечерь, ми закликали мусульман, щоб вони на ці гроші придбали харчові певні набори і роздавали їх малозабезпеченим мусульманським родинам. Все одно Господь за це дасть таку саму велику винагороду, як і раніше.
— Через заборону виходити на вулиці та комендантську годину в деяких країнах цьогорічний Рамадан вже назвали «сумним» Рамаданом. Чи відчуваєте ви сумні настрої серед українських мусульман через обмеження, та чим ви їх розраджуєте?
— Звісно, що багато мусульман дуже чекали настання священного місяця Рамадан, оскільки для мусульман це особливий час. Люди збираються ввечері в мечеті, спільно вечеряють, потім моляться, потім п’ють чай і чекають настання ночі, а потім тривалу частину ночі моляться разом. І зараз це неможливо, оскільки це небезпечно.
Дійсно, для багатьох мусульман це дуже сумно і для деяких навіть випробовування. Оскільки дуже легко молитися і постувати, коли навколо тебе сотні, можливо, навіть тисячі людей, які роблять так само. І ти знаходишся в колективі, ти дивишся на інших людей, ти поділяєш їх радість, ви якось разом спілкуєтесь, вам читають лекції духовні, ви збираєтесь у мечеті. Цього року цього всього не існує. І це для людини є випробовування, щоб вона сама вдома була таким же гарним віруючим мусульманином, так само постувала і молилась навіть наодинці.
Не зважаючи на те, що це дійсно певною мірою сумний Рамадан, я ставлюсь до цього випробовування з позитивом. Оскільки легко бути вірянином, коли нас багато. А випробовування полягає в тому, чи буде людина таким гарним мусульманином, такою гарною віруючою людиною, коли вона залишається наодинці. Тож людина має можливість перевірити себе, дійсно в неї вистачить і терпіння, і віри, і покладання на господа, щоб наодинці пройти весь священний місяць Рамадан.
— Якщо говорити про пандемію, то чи вбачаєте ви в ній символізм у глобальному сенсі?
— У нас, наприклад, заборонено їсти певну їжу. В тому числі їжу хижих тварин, їжу таких тварин, які не можна вживати у їжу. Наприклад, кажанів в ісламі не можна їсти. Й інших тварин, через яких людина гіпотетично могла отримати цей коронавірус, також не можна вживати у їжу. Тож потрібно задуматися, чи дійсно ми робимо божі накази. І якщо ми не виконуємо божі накази, господь попереджає людину, що вона може і захворіти, і страждати, і отримувати певні покарання.
Ця пандемія — черговий натяк людині, щоб людина була обережна, щоб людина була розумна, щоб вона вживала в їжу те, що господь дозволив вживати в їжу, щоб дотримувалась чистоти. Ви знаєте, в ісламі дуже велика роль надається ритуальній чистоті, щоб людина постійно мила руки, постійно своє тіло, своє житло, свій одяг утримувала у чистоті. Це певна мудрість полягає в тому, що людині потрібно іноді дивитись навколо і думати, чи дійсно вона робить все вірно.
Ссылка на первоисточник: https://risu.org.ua/ua/index/monitoring/society_digest/80020/