Днями інформаційний простір збурила новина, що Міністерство культури програло апеляцію на рішення суду щодо перейменування УПЦ (МП). Однак це не значить, що увесь процес перейменування було скасовано. Річ у тому, що в УПЦ (МП) подали позов до Мінкульту проти їхнього наказу, яким було встановлено перелік релігійних організацій, які повинні змінити свою назву, через те, що їхні керівні центри знаходяться у країні-агресорі. УПЦ (МП) повинна була перейменувати власні єпархії, монастирі та вищі навчальні заклади до кінця квітня. Церква подала до суду і розуміла, що справа може затягнутися і Церква може порушити дедлайн, а відповідно втратити правомочність і не зможе брати участі у судових засіданнях. Для уникнення цієї ситуації, вони подали клопотання про призупинення (!), а не скасування, наказу. Це було зроблено для забезпечення позову.
Так от це клопотання про тимчасове призупинення дії наказу і намагався опротестувати Мінкульт в апеляції, однак йому це не вдалося. Це не означає, що процес перейменування остаточно скасований. Він лише призупинений на час розгляду справи по-суті. Коли буде остаточне рішення по-суті допоки не відомо.
Дещо кумедно, що УПЦ (МП), яка вочевидь не хоче перейменовуватись і всіляко соромиться духовного зв’язку із своєю кіріхіальною Церквою, фактично бореться не з причиною, а з наслідком перейменування.
Річ у тім, що Мінкульт не сам собою придумав провести релігієзнавчу експертизу та видати відповідний наказ про перелік релігійних організацій, які повинні змінити назву. У міністерстві це зробили, оскільки їх зобов’язав це зробити закон! Працівники Мінкульту просто не могли не видати цей наказ, оскільки це була пряма норма закону № 2662-VIII (пункти 2, 3 Розділу ІІ). Фактично УПЦ (МП) вимагає, щоби суд визнав незаконним наказ, публікація якого передбачена прямою нормою закону. Ситуація абсурдна. Якщо ви не згідні з законом, то вимагайте скасування закону, а не його наслідків.
Хоча деякі спроби скасувати цей закон все ж були. Низка депутатів з колишнього Опозиційного блоку звернулася до Конституційного суду з поданням визнати закон неконституційним. Однак суд двічі відкладав рішення чи відкривати процес, чи відмовити. Останній дедлайн було призначено на кінець квітня, однак остаточного рішення так і не опублікували. Фактично справа зависла у суді і у будь-який момент може бути поновленою.
Однак, навіть якщо суд змусить Мінкульт скасувати наказ, це не скасує закон про перейменування. А законом встановлено, що Мінкульт повинен визначити перелік релігійних організацій, які мають змінити назву. А, отже, буде видано новий наказ, проте це вже зовсім інша історія…
Ссылка на первоисточник: https://risu.org.ua/ua/index/expert_thought/comments/76638/