Верховний архієпископ УГКЦ Святослав розповів папі Франциску про мученицький шлях свідчення УГКЦ, яке було «свідченням єдності Христової Церкви першого тисячоліття з часу Хрещення святого Володимира й особливим свідченням мучеників та ісповідників за церковну єдність у XX столітті». «Цей мученицький шлях нашої Церкви – визнання особливої місії наслідників апостола Петра як видимих служителів єдності Христової Церкви», – наголосив глава УГКЦ у розмові з Франциском.
Особливу увагу Святослав приділив стосункам УГКЦ з іншими Церквами-спадкоємницями Володимирового Хрещення. Він розповів Франциску про болючий факт поділу між Православними Церквами в Україні та непоодинокі «ганебні факти інструменталізації Святих Тайн, зокрема Хрещення, для приниження або заперечення християнської ідентичності вірних певних конфесій».
Під час розмови Святослав ще раз висловив Франциску позицію УГКЦ щодо переговорів, які ведуться між Православними Церквами та Константинопольським Патріархатом у справі зцілення поділів й об’єднання українського православ’я: «Ми позитивно оцінюємо зусилля щодо подолання поділу в українському православ’ї відповідно до древньої засади salus animarum lex suprema est. Одночасно вважаємо ці процеси внутрішньою справою православної сторони і в жодному випадку не втручаємося в ці процеси й не беремо участі в їх проведенні. Ми переконані, що світська влада повинна забезпечувати необхідні умови для вільного розвитку усіх Церков у нашій державі та неприпустимо з її боку трактувати будь-яку Церкву як державну».
Слід зазначити, що голова Відділу зовнішніх церковних зв'язків Московського Патріархату митрополит Волоколамський Іларіон (Алфеєв) постіно звинувачує греко-католиків і владу України в намаганні ввести православних в унію з Римом через об'єднання в єдину автокефальну помісну Церкву.
У ході розмови глава УГКЦ заторкнув тему так званого уніатизму. Він пригадав, що УГКЦ ще в 1993 році пережила процес рецепції Баламандської угоди та відкидає уніатизм як метод у досягненні єдності в Христовій Церкві. «Зокрема, очевидним є факт, що найбільшим актом уніатизму у ХХ столітті був Львівський псевдособор 1946 року. Звинувачення УГКЦ в уніатизмі через активну екуменічну позицію та намагання шукати шляхи для єднання з православними – це ніщо інше, як маніпулювання істиною. Східні Католицькі Церкви самі в собі не є “якимось методом”, але живими членами Христової Церкви, які не лише мають право на існування, але покликані до місійної та євангелізаційної діяльності», – наголосив Святослав, заочно відповідаючи на звинувачення з боку РПЦ в уніатизмі.
Папа Франциск подякував Українській Греко-Католицькій Церкві за її мучеництво «як ісповідь християнської віри та свідоцтво того, що намісник апостола Петра має особливу місію служіння єдності між християнами». Він запевнив свою підтримку УГКЦ і висловив вдячність за її динамічний розвиток й екуменічну відкритість. Франциск погодився, що будь-які закиди у сторону УГКЦ щодо уніатизму абсолютно безпідставні, наголошує сайт УГКЦ.
Папа також подякував УГКЦ за активну участь у розбудові українського суспільства на засадах соціальної доктрини Католицької Церкви, її невтручання в політичний процес і плекання справжнього християнського патріотизму, який в жодному випадку не можна інструменталізувати чи маніпулювати ним у досягненні певних церковних чи ідеологічних цілей. Папа Франциск високо оцінив дистанціювання УГКЦ від крайнього націоналізму та засудження нею фактів ксенофобії і расизму.
Франциск висловив свою близькість до українського народу, який як жертва несправедливої агресії переживає болючий момент своєї історії. Він запевнив у своїй молитві та постійній пам’яті.
Особливу увагу папа приділив темі польсько-українського примирення, зокрема в рік, коли обидва народи відзначають ювілеї: 100-річчя відновлення своєї державності та 75-річчя Волинської трагедії. Він подякував главі УГКЦ за книгу «Діалог лікує рани», яка, на його думку, є важливим внеском у зцілення ран минулого у стосунках між двома народами. Папа підтримав ідею підготовки тексту спільного послання між РКЦ та УГКЦ у Польщі й Україні та проголошення святого папи Івана Павла ІІ покровителем українсько-польського примирення.
Глава УГКЦ запевнив папу Римського, що УГКЦ супроводжуватиме його та всіх учасників спільної екуменічної молитви за мир на Близькому Сході, яка відбудеться 7 липня в м. Барі (Італія). Папа запевнив, що під час цієї молитви він також пам’ятатиме і про Україну. «Під час екуменічної молитви в місті Барі я молитимусь і пам’ятатиму про Україну», - цитує сайт УГКЦ папу Франциска.
Він цілком підтримав ідею Святослава провести наступного року в Римі зустріч Східних Католицьких Єпископів Європи (COCE) та запевнив свою в ній участь. Головною темою буде «Екуменічна місія Східних Католицьких Церков Європи сьогодні».
На закінчення аудієнції предстоятель УГКЦ подарував Папі книгу «Переслідувані за правду» видання Українського католицького університету і попросив його апостольського благословення для українського народу.
Під час робочого візиту до Ватикану 2–3 липня глава УГКЦ також зустрівся з кардиналом П’єтро Пароліном, державним секретарем Апостольської столиці, й архиєпископом Поль Річардом Галлагером, відповідальним за міждержавні відносини. Зустріч відбулася на прохання глави УГКЦ.
Під час зустрічей сторони обговорили суспільно-політичну ситуацію та міжцерковні відносини в Україні. Окрему увагу було присвячено ролі та місії УГКЦ у побудові справедливого суспільства та її участі в житті громадянського суспільства в Україні.
Верховний архієпископ Святослав ще раз засвідчив позицію УГКЦ щодо переговорів, які ведуться між Православними Церквами та Константинопольським Патріархатом у справі зцілення поділів і міжнародного визнання українського православ’я. Зокрема було обговорено роль Української держави в цьому процесі та наслідки для душпастирського служіння УГКЦ.
Кардинал Паролін запевнив повну підтримку для УГКЦ збоку Апостольської столиці та висловив вдячність за євангельську турботу у збереженні і свідченні єдності Христової Церкви довкола служіння наступника апостола Петра.