"Детектор медіа", 22 квітня 2020
Беручись висвітлювати (або не висвітлювати) комплекс тем і подій, пов’язаних із коронавірусною інфекцією та церквою Московського патріархату, медіа стають на тонкий лід.
Як ми вже з’ясували, стандарти й закон забороняють розкривати діагнози людей і суворо обмежують дії журналістів навіть у ситуаціях, коли йдеться про хворобу важливих персон. Розголошувати діагноз публічної людини можна лише тоді, коли це може вберегти людей від зараження або захистити суспільство від серйозної загрози. Рішення про те, чи є суспільний інтерес у розголошенні такої інформації, — одна з найвідповідальніших дилем, яка може трапитись у журналістській практиці.
Спалахи коронавірусної хвороби в Києво-Печерській лаврі та інших монастирях московської церкви дають журналістам підстави для такого рішення. Інформація про те, що священики цієї церкви хворіють на Covid-19, була важливою як попередження для численних вірян, яких ієрархи прямо заохочували приходити на святкову службу у храм, причащатися тощо. Київська міська влада та поліція взяли «брудну роботу» на себе, розголосивши кількість хворих у Лаврі. Журналістам залишалося, користуючись підтвердженою інформацією та не виходячи за межі професійної етики, з’ясувати якомога більше про осередок хвороби. Бекґраунд про те, що УПЦ МП заперечувала небезпеку відвідування церкви й контактних ритуалів, нехтувала заходами безпеки і кликала вірян до храмів, також був доречним.
Окрема дилема — чи поширювати інформацію про стан здоров’я ієрархів, зокрема настоятеля Києво-Печерської лаври Павла, митрополита Антонія та глави церкви Онуфрія. На відміну від єпископа Іони, намісника Іонинського монастиря, який оголосив про те, що інфікований коронавірусною хворобою, Павло цього діагнозу не визнав, а щодо Антонія й Онуфрія церква наполягала й наполягає дотепер, що вони здорові (хоча Онуфрія на Великдень пастві й не показали). Однак медіа знаходили джерела (завжди анонімні), які стверджували, що владики хворі на коронавірусну хворобу.
Зрештою, ніякої етичної дилеми не було для тих, хто керувався не міркуваннями суспільної важливості, стандартів і поваги до приватного життя людей, а власними симпатіями й антипатіями. Або ж симпатіями й антипатіями власників телеканалів. Дії як тих журналістів, які замовчували деструктивну позицію церкви і транслювали запрошення до храмів, так і тих, що вели проти верхівки МП війну на знищення, можуть мати трагічні наслідки для суспільства.
У понеділок, 13 квітня, стало відомо, що до Олександрівської лікарні — тієї, де впливові кияни лікуються від коронавірусної хвороби, — поклали архієпископа Павла. Церковна пресслужба запевнила тих, хто до неї звернувся, що владика почувається добре й ліг до лікарні з профілактичною метою (діагноз Covid-19 в офіційних повідомленнях про Павла ніколи не фігурував). Цього дня владика з’явився в новинах «Інтера», але в запису — розповідав про воскресіння Лазаря. Про захворювання в Лаврі говорили буквально одним реченням, згадуючи, що там виявлені «нові випадки зараження» (й не уточнюючи, що загалом їх уже майже сотня).
Канал «Україна», також традиційно прихильний до московської церкви, повідомив про впровадження карантину в Лаврі з посиланням на київського мера, наголосивши: «Людей, які захочуть потрапити до Лаври напередодні Великодня, на територію не пустять, святиню охоронятиме поліція». У наступних випадках щоразу повторювали, що до Лаври «вірян не пускають». На кількості хворих і на тому, що церква ігнорувала карантинні обмеження, тут не наголошують.
На відміну від «1+1». Тут, повідомивши про госпіталізацію владики Павла та озвучивши офіційну версію («про всяк випадок»), розповіли: «За інформацією з наших джерел, владика Павло таки інфікований, однак церква це досі не підтверджує, але й не спростовує. Нагадаю, що очільник Лаври Павло до останнього заперечував можливість закриття церков та закликав парафіян попри все ходити до церкви. Кілька днів тому він змінив свою думку». «Джерела “ТСН”» у висвітленні цієї теми надалі залучатимуться регулярно — будуть напохваті, коли треба назвати хворим на коронавірусну хворобу когось, хто заперечує або не підтверджує цей діагноз. У праймовому випуску, інтерв’юючи міністра охорони здоров’я Максима Степанова, ведуча Наталія Мосейчук ствердила в запитанні: «На прикладі хворих у Київській лаврі ми можемо бачити всю небезпеку нехтування правилами карантину». Міністр від коментування дій церкви московського патріархату ухилився.
«UA: Перший» звернувся по підтвердження звістки про хворобу Павла до речника церкви МП й повідомив, що митрополит Климент «коментувати не став». Цього дня цей приклад Суспільного залишився єдиним, у якому журналісти наголосили, що намагалися добути інформацію з перших рук.
5 канал та СТБ базували свої повідомлення про спалах захворювання в Лаврі цього дня на заяві Віталія Кличка й зосередилися на тому, що медики і влада роблять для боротьби із хворобою.
Тим часом у новинах деяких інших каналів підбивали підсумки порушення карантинних обмежень у церквах Вербної неділі. Офіційним критиком дій Московського патріархату виступило (знеособлене) Міністерство охорони здоров’я: «… Тривожні новини не зупиняють вірян УПЦ МП. Вербну неділю вони масово відсвяткували у Рівному, Чернівцях та Херсоні. Сотні людей з дітьми зібралися без масок та рукавичок. Священики проводили масове причастя. У МОЗ наголошують: таке порушення карантину неприпустиме» (ICTV).
У новинах 24-го каналу ведучі давали діям церкви МП жорсткі оцінки, наприклад: «Більше за інших нехтує правилами дружньо увесь Московський патріархат». А ведучий Єгор Скорина взагалі почав розмірковувати вголос про те, що релігія й віра в Бога — різні речі. Водночас, коли знадобилося проілюструвати твердження про масове причастя з однієї ложки конкретним прикладом, канал використав інцидент у львівському храмі Української греко-католицької церкви.
Цього дня новинні служби телеканалів почали посилати до Лаври знімальні групи для прямих включень. Деякі з них лише констатували, що режим суворий і вхід обмежений, інші (зокрема 5 канал) знаходили видимі приклади того, що закриту на карантин Лавру таки відвідують сторонні, та свідчення небажання церкви МП давати коментарі.
Крім того, 5 канал вдався до легалізації непідтвердженої інформації через спростування. В одне повідомлення в новинах каналу запаковували кілька подій різного ступеня підтвердженості:
Таким чином зі шматочків повідомлень названих і неназваних джерел складається картина «коїться щось страшне, а церква приховує».
Попри заперечення діагнозу Covid-19 у померлого Нектарія, натяки на зв’язок його смерті з коронавірусом бачимо навіть у новинах лояльної до МП «України»: «Два дні тому в одній зі столичних лікарень помер 73-річний архімандрит Нектарій. Офіційна причина його смерті — це двохстороння пневмонія, але що саме її спричинило, ще з'ясовується». «1+1» шукав підтвердження того, що Нектарій помер від коронавірусної хвороби, на фото невідомого походження в «мережі». У включенні кореспондент розповідає: «… Мережею почали ширитися фотографії нібито з поховання Нектарія, але нам у Лаврі не підтвердили, кого саме ховали, хоча факт поховання таки підтвердили. Власне, на цих світлинах небагато людей, священники у масках. Сама труна обмотана захисною плівкою. Ну, і ми бачили, що люди, які поралися довкола могили, теж були у захисних костюмах». У вечірніх новинах джерело «уточнили»: «Фото з’явилося на релігійних сторінках мережі».
5 канал у праймових новинах говорить про смерть Нектарія від коронавірусної хвороби вже як про доконаний, але приховуваний церквою факт, і додає, що «на тлі цих випадків на Великдень УПЦ МП не відмовлятиметься від богослужінь».
Рівень агресії незмінно високий у повідомленнях каналу «24»: «Московський патріархат таки проводитиме пасхальну службу у своїх храмах. Про це заявив очільник церкви митрополит Онуфрій. За його словами, парафіяни зможуть потрапити на великоднє богослужіння попри карантин. Мовляв, служби відбуватимуться на вулиці. Не зупиняє Московський патріархат і спалах коронавірусу в Києво-Печерській Лаврі, де зафіксували вже навіть дві смерті. Онуфрій вважає, що коронавірус — це випробування за гріхи». Насправді великодні служби планували проводити (і провели) й інші церкви східного обряду, щоправда, закликали вірян не приходити, а дивитись їх по телевізору. До того ж причинно-наслідковий зв’язок між спалахом хвороби серед ченців київського монастиря та (не)відвідуванням служб МП належить радше до царини публіцистики, ніж новин. Такий акцент може ввести глядачів в оману, адже заклик не ходити в церкву зумовлений насамперед небезпекою скупчення, а не загрозою контактів із зараженим священником. Глядачі ж могли зробити висновок, що на служби інших церков ходити безпечно, адже коронавірус — лише в МП (а конкретно в Лаврі). Насправді це не так: по-перше, на коронавірусну хворобу хворіють священники й інших конфесій (зокрема УГКЦ), по-друге, небезпечне скупчення людей утворилося на Великдень і в інших церквах (зокрема у Володимирському соборі).
Напередодні ввечері про спалах коронавірусної хвороби в Києво-Печерській лаврі говорив у зверненні президент Володимир Зеленський. Після цього вже навіть «Інтер», який до того не повідомляв про захворювання в Лаврі, здався й повідомив: «Посилено карантинні заходи і в Києво-Печерській лаврі. Правоохоронці контролюють усі входи на територію монастиря. Потрапити туди можна тільки за спеціальними перепустками». Про конкретні причини такого суворого режиму «Подробиці» не повідомили, лише сказали, що ченцям роблять тести.
Ранок приніс звістки про те, що хворобу виявили в Іонинському монастирі. Новим ньюзмейкером став київський мер, який скористався інформацією про інфекцію в монастирях, щоби зайвий раз закликати киян на Великдень не ходити до церкви. Але головна «сенсація» дня — новина про те, що на коронавірусну хворобу заслаб народний депутат України й великий друг церкви МП Вадим Новинський. Він оголосив про свій діагноз сам.
Повідомляючи про хворобу Новинського, «1+1» непомітно перевів гаданий діагноз владики Павла до категорії підтверджених фактів: «Новинський напередодні якраз-таки зустрічався з редстоятелем Онуфрієм, щоб передати медичні маски для вірян. Товаришує Новинський і з предстоятелем Києво-Печерської Лаври Павлом. Останній теж із діагнозом коронавірус зараз на лікуванні. А сам Києво-Печерський монастир, де злегли вже понад 90 осіб и троє померли, на карантині, і там проводять дезінфекцію». В аналогічний спосіб «легалізували» твердження про хворобу Павла новини каналу «24», причепивши до нього «мораль»: «Депутат відомий тим, що є головним меценатом Московського патріархату і має дуже близькі стосунки з митрополитом Онуфрієм та намісником Києво-Печерської лаври митрополитом Павлом, в якого діагностували коронавірусну хворобу. І незважаючи на все це Онуфрій і далі закликає вірян іти до церкви і святити паски». Невдовзі сайт 24.tv обґрунтував «підтвердження» діагнозу Павла посиланням на телеграм-канал «Коронавірус.інфо», хоча в ньому йшлося про «настоятеля монастиря» (й можна припустити, що автори повідомлення мали на увазі архієпископа Іону, який сам оголосив свій діагноз). Владика Павло дотепер не підтверджував, що був хворий на коронавірусну хворобу; 20 квітня він вийшов із лікарні.
Про те, що Новинський був у Лаврі та зустрічався з Онуфрієм, повідомив і суспільний канал, однак про Павла не згадував. Наголос на зв’язку між контактами Вадима Новинського в московській церкві та його (і, можливо, їхнім) діагнозом — це теж зразок проникнення блогерських стандартів до новин. Гіпотетично він міг заразитись у Лаврі, але міг і деінде — Верховна Рада, депутатом якої є Новинський, стала осередком коронавірусної хвороби раніше за монастир МП. Гіпотетично він міг заразити, але міг і не заразити ієрархів, із якими контактував, втім фото Новинського з Онуфрієм стало родючим ґрунтом для інтерпретацій.
Більшість каналів цього дня озвучувала суху офіційну статистику без інтерпретацій. А знімальна група каналу СТБ вирушила на пошуки карантинних порушень у церквах Києва. Спершу побували у двох монастирях УПЦ МП, де знайшли свідчення порушення карантину та викликали поліцію, яка втім виявилася безпорадною й не наважилася вивести порушників із церкви. Один зі священників пояснював, що віряни у храмі «всі в масках». Після цього навідалися до Видубицького монастиря Православної церкви України, констатувавши, що вірян «уже» немає, а священник запевняє: дотримується карантину суворо.
Вранці в новинах ICTV повідомили: «Сьогодні вночі біля Києво-Печерської лаври помітили чотири карети швидкої протягом двох годин. Настоятель госпіталізований. У нього вже офіційно підтвердили коронавірус». Цього ж дня стало відомо про інфікованих у Почаївському монастирі, який також належить Московському патріархату. «1+1» принагідно нагадав, що Молдова заявила про інфікування своїх громадян під час прощі до Почаєва ще в березні.
«Хворий на коронавірус ректор Духовної семінарії та академії Української православної церкви Московського патріархату попросив пробачення у всіх, кого міг заразити. Про це єпископ Сильвестр написав у себе у фейсбуці. Розповів, що після оголошення в академії карантину, він намагався дотримуватися всіх правил. Але до того, як дізнався про свій діагноз, міг стати джерелом інфікування для навколишніх. Тож додає, що не має ніяких ознак ГРВІ», — повідомив 5 канал, додавши до цього достовірного повідомлення бекґраунд із «неофіційною інформацією» про хворобу архієпископа Павла. Окремим повідомленням розповіли про те, що Почаївська лавра не досить охоче співпрацює з медиками, які намагаються локалізувати спалах коронавірусної хвороби. У цих повідомленнях навіть не уточнювали, до якої церкви належить Лавра. Тим часом «1+1» емоційно повідомив, що «коронавірус косить священиків Московського патріархату».
Дводенну мовчанку про коронавірусно-церковні події порушив «Інтер». У збірному сюжеті про перебіг карантину новинарі каналу повідомили таке: «Посилений режим буде і в самій столиці, у святкові дні. Особливо навколо церков, адже в Києво-Печерській лаврі знову захворілі. Плюс сім за добу. А Іонинський монастир через спалах Covid-19 закрито на карантин. Відтак усіх вірян влада закликає дивитися богослужіння по телевізору». «Інтер» озвучує лише кількість нових виявлених випадків — сім, замовчуючи загальну — близько сотні. До того ж конструює хибний, прямо кажучи — маніпулятивний причинно-наслідковий зв’язок за допомогою слова «відтак». Адже влада закликала вірян дивитися богослужіння по телевізору не через сімох нових хворих і закриття Іонинського монастиря — прохання стосувалося вірян усіх церков.
Церква Московського патріархату запросила всіх охочих до церкви на Печерську (біля закритої на карантин Лаври) отримати благодатний вогонь, уточнивши, що при цьому просить дотримуватись правил карантину. «Літак з Благодатним вогнем приземлився в аеропорту "Бориспіль". Святиню миттю розвезуть по храмам, доправлять вогонь і до Києво-Печерської лаври», — повідомив канал «Україна». Розповіли про це і в праймових новинах 5 каналу, додавши бекґраунд про те, що Православна церква України витратить гроші, за які можна було послати чартерний рейс по благодатний вогонь, на боротьбу з коронавірусною пандемією. А на додачу таке: «Літургія розпочалася у Києво-Печерській лаврі попри офіційну заборону скупчень під храмами». Зважаючи на багато разів повторене повідомлення про те, що Лавра закрита на суворий карантин, у глядачів мав би виникнути когнітивний дисонанс: як там могло виникнути скупчення?
І знов емоційну інтерпретацію запропонував своїм глядачам канал «24»: «Московський патріархат тим часом закликає своїх прихожан ризикнути здоров'ям. Митрополит Антоній звернувся до парафіян із пропозицією забрати завтра вранці благодатний вогонь у церквах незважаючи на карантин. Про це Антоній написав на своїй сторінці у фейсбуку. Митрополит додав, що для уникнення масового скупчення людей благодатний вогонь у храмі можна буде отримати протягом всього наступного тижня, щоправда, за попереднім записом по телефону». Частини цього повідомлення («забрати завтра вранці» і «можна буде отримати протягом всього наступного тижня», «церквах» і «храмі») суперечать одна одній. Що ж написав Антоній насправді? У його дописі йдеться про те, що вогонь доставлять «завтра», однак заклику приходити до однієї церкви всім одразу вранці там немає, а у «важливому уточненні» сказано, що вогонь можна забрати в багатьох церквах. Безперечно, навіть такий заклик суперечить карантинним настановам, однак автори повідомлення нагнітають, перекручуючи сказане.
Канал «Україна» у праймовому випуску зробив включення з Києво-Печерської лаври, щоб констатувати, що порушень карантину там немає. «Знімальна група "Сьогодні" працює тут від самого ранку і скажу відверто, коли ми сюди їхали, ми були переконані, що попри застереження від влади люди за традицією все ж таки будуть йти до Києво-Печерської лаври, але ж ні», — розповів кореспондент. Далі, розповівши про сумлінне дотримання ченцями Лаври карантинних обмежень і про кількість хворих на коронавірусну хворобу серед мешканців Лаври, кореспондент озвучив оголошення: «Зараз у Лаврі чекають на благодатний вогонь, він ось-ось має прибути сюди. Запалити від нього лампадку віряни зможуть у Свято-Воскресенському храмі, він недалеко від в'їзду до Лаври. Служителі обіцяють дотримуватись всіх санітарних норм. Для уникнення натовпів віряни зможуть отримати впродовж всього наступного дня, щоправда, за попереднім записом». У це повідомлення, яке фактично є ретрансльованим запрошенням від церкви МП порушити карантинні обмеження, запакована вже звична підміна понять. Адже дотримання священиками санітарних норм не є запорукою безпеки, якщо ці норми порушуватимуть віряни, що, як ми бачимо на фотографіях із храмів МП, зазвичай і відбувається.
У цьому ж випуску ведуча «України» поставила промовисте запитання заступнику міністра внутрішніх справ Антону Геращенку: «Надія на те, що українці відмовляться відвідування церков, дають дані соцопитувань. До храмів збирається незначна кількість людей. Втім, у західних областях цей відсоток вдвічі більший. Чи не боїтесь, що там все таки буде аншлаг у церквах». У відповідь соратник Арсена Авакова сказав, що поліція буде переконувати вірян словами й не застосовуватиме силу. А життя показало, де були аншлаги в церквах на Великдень.
«UA: Перший» без коментарів та оцінок повідомив: «До Києва благодатний вогонь привезли представники Української православної церкви Московського патріархату, його роздаватимуть у Свято-Воскресенському храмі, що біля Києво-Печерської лаври». Це неповна інформація, яка могла дезінформувати тих глядачів, які мали намір усе ж вирушити по вогонь. У прямому включенні із храму, де роздавали вогонь, журналіст також не згадав про те, що є й інші місця, де можна його отримати, натомість наголосив на тому, що поліція контролює дотримання заходів безпеки.
«1+1» цього дня пішов в емоційну атаку, сміливо узагальнюючи: «Весь тиждень священики УПЦ Московського патріархату закликають вірян приходити до них на великодню службу. На сайті однієї з єпархій Миколаївщині архієпископ не просто запрошує завітати церкви посвятити паски, а ще й вимагає не сприймати інформацію зі ЗМІ про пандемію: "Наполегливе прохання категорично утриматися від перегляду телевізора, який нагнітає ситуацію і вводить у відчай людей, а також обмежити себе в інтернет-просторі"». А Антоній, мовляв, «хизується, що в церкві в середмісті Києва можна буде побачити благодатний вогонь» (вище ми вже з’ясували, що ієрарх московської церкви написав дещо інше).
Але все це дрібниці в порівнянні з головною бомбою сюжету:
«На тлі закликів відвідати великодні богослужіння сьогодні в ЗМІ з'явилася інформація: у голови Православної церкви Московського патріархату Онуфрія коронавірус, священика нібито шпиталізували в столичний Інститут серця».
Де саме «з’явилась інформація», «ТСН» не уточнює. Наскільки вдалося з’ясувати «Детектору медіа», першоджерелом було видання «Релігійна правда», анонімне й відверто прихильне до Православної церкви України. Воно, у свою чергу, посилається на «джерела у Києво-Печерській лаврі».
«1+1» звернувся до керівника Інституту серця Бориса Тодурова, який міг би послатися на медичну таємницю, та натомість категорично заперечив те, що Онуфрій лежить у його лікарні, ствердивши, що не бачив главу церкви МП вже кілька місяців. Також у сюжеті навели позицію УПЦ МП, яка стверджує, що Онуфрій здоровий і служитиме вечірню літургію. Отже, два авторизованих заперечення проти інформації, яка «з’явилася» невідомо звідки.
Тим часом «Інтер» процитував звернення владики Павла, який «закликав у важкий для України і всього світу час молитися за здоров'я своє і своїх близьких. Також митрополит нагадав, що у період карантину церква продовжує богослужіння в онлайн-форматі». Про те, що Павло лежав у лікарні, в новинах «Інтера» не згадали. А також анонсували трансляцію служби за участю владики Онуфрія у його резиденції, не згадавши й не перевіривши чутки про його хворобу. Інші канали утримались від згадок про непевну хворобу Онуфрія, разом із тим новину про коронавірусний діагноз глави московської церкви з посиланням на свої (теж анонімні) джерела підтвердив LB.ua.
У Великдень глядачі 5 каналу почули проповідь від ведучої Анни Мірошниченко. «… Не всі дослухалися до порад медиків і до порад влади. І далі кадри іншого святкування. Всупереч заборонам, нехтуючи всіма санітарними нормами і дистанціями — російська церква УПЦ Московського патріархату в усій красі. Священики Московського патріархату, які відкрили двері храмів, не просто дивують, а обурюють мене особисто. Їх не спиняє ані епідемія, ані знаки всередині самої церкви. Я маю на увазі спалах коронавірусу у святому і намоленому місці — у Києво-Печерській лаврі. Там заразилося вже більше сотні, з ними і настоятель лаври. Здавалося б, невже це не знак? Виявляється, що ні. Московський патріархат іде всупереч владі, жертвуючи і ризикуючи життям вірян», — сказала ведуча.
А в підводці до сюжету про боротьбу з коронавірусною хворобою в Монастириською ведуча сказала: «Вже є інформація, що монахи Почаївської лаври, до речі, пройдуть тест на коронавірус. Кажуть, що це станеться вже найближчим часом. Тепер згадаємо той регіон, Тернопільщину. Одним із перших, хто захворів там на Covid-19, був саме священник із Заліщиків». Авжеж, це був «саме священник», але з греко-католицької церкви; з УПЦ МП і Почаївською лаврою він не має нічого спільного.
Про порушення карантинних норм у церквах МП цього дня говорила навіть «Україна»: «Правоохоронці зафіксували 19 відвертих порушень карантину та склали три адмінпротоколи. Найбільше скупчення людей в замкнутому просторі без будь-яких засобів захисту журналісти помітили у Святогірській лаврі на Донеччині». У сюжеті показали ретроспективу церковних порушень карантину — ситуацію в Житомирській області та в Дніпрі. Більшість негативних прикладів стосувалися церкви МП, однак про те, до якої конфесії належали церкви, де порушували обмеження, в сюжеті не згадували. В кінці сюжету ще раз повторили: «Були й випадки повного ігнорування карантину — у Святогірській лаврі на Донеччині. У храмі під час служби віряни щільно тулились один до одного і були майже без засобів захисту». Про те, чи буде за це когось покарано, в новинах «України» не розповіли, як не наголошували й на тому, що Святогірська лавра належить УПЦ МП. Хоча в той самий час канал «24» в повідомленні про святогірський інцидент наголосив, що поліція вже його розслідує.
Не менш цікаві трансформації відбулись із сумнівними фактами тижня в підсумковому сюжеті тижневика «України». «Вогнищами коронавірусу стали церкви. У Києво-Печерській лаврі виявили більше 120 інфікованих, серед яких і намісник монастиря. Померли двоє монахів, а також архімандрит. Світлини його поховання з'явилися у мережі. Труна щільно замотана захисною плівкою, а копачі у протиепідемічних костюмах та респіраторах відповідно до інструкцій МОЗ», — йдеться в сюжеті. І діагноз Павла, і припущення, що на фотографіях «із мережі» — поховання Нектарія, легким помахом руки перетворилося на факти. При цьому, говорячи про хворобу і смерть конкретних людей, журналістка не називає їхніх імен, але озвучує посади, за якими легко встановити, про кого йдеться.
ICTV без посилання на конкретні джерела повідомив, що «з’явилась інформація» про хворобу Онуфрія, доповнивши це запереченням із боку церкви й фактом, що предстоятеля УПЦ МП на службі у Великдень не було. А ось ведуча тижневика 5 каналу Анна Мірошниченко безапеляційно повідомила: «Наприкінці тижня стає відомо: Covid-19 вже й у Онуфрія, а ще у митрополита Антонія і ректора Київської духовної академії єпископа Сильвестра. Їх шпиталізували таємно». Це повідомлення не відповідає дійсності принаймні в одній частині — єпископ Сильвестр не приховував свого діагнозу.
На «1+1» праведний гнів був націлений переважно на церкву МП («Начхали на коронавірус і в Почаївській лаврі. Напередодні парафіяни зібралися на внутрішньому подвір'ї і стояли щільно один до одного, частина без масок і рукавичок. Згодом уночі храм відчинили і люди попри заборону зайшли всередину»), хоча для різноманітності серед кількох прикладів порушення знайшли один у греко-католицькій церкві на Прикарпатті. Але головну бомбу від «1+1» підготував Сергій Гальченко — на ній зупинимося детальніше.
«А найцікавіше в тому, що протистояння традицій і здорового глузду в УПЦ Московського патріархату мало більше, ніж досить, знаків, що вірян слід відмовити від походу до церкви у цей тяжкий для країни і світу час, так каже наш Сергій Гальченко. Бо вся верхівка УПЦ МП захворіла на коронавірус», — виголосив в ефірі ведучий, «дистанціювавшись» від твердження про діагнози «верхівки» УПЦ МП посиланням на свого колегу — постійного автора викривальних сюжетів про церкву Московського патріархату.
І далі: «Однак на клич керівника церкви Онуфрія вийшли більше сотні тисяч людей, тому кримінальне провадження, відкрите поліцією, має вже врешті виявити куди цікавіші обставини, ніж здається на перший погляд. Усе-таки ієрархи УПЦ МП є чинними членами Синоду Російської православної церкви. Про святкування Великодня, яке може подовжити наш домашній арешт на місяці — далі в сюжеті». Цей пасаж — коктейль із перекручення, неправди і пропаганди. По-перше, загальна цифра — 130 тисяч вірян, які, за підрахунками поліції, сходили до церкви на Великдень, — подавалась без розбивки на конфесії. Тож «більше сотні тисяч», які сходили в церкви МП, — вигадка журналіста. По-друге, натяк на те, що кримінальне провадження може довести «російський слід» у діях МП, — сумнівний і пропагандистський. Твердження ж, що відвідування богослужінь може вплинути на продовження карантину, просто голослівне, і, знову ж таки, родом із фейсбука, де такі заяви та припущення можна робити, не зважаючи на жодні професійні стандарти.
Далі — цікавіше: сам сюжет.
Сергій Гальченко починає свій сюжет із бекґраунду про те, як усі церкви закликали своїх вірян залишитись удома. «Проте в Української православної церкви Московського патріархату був свій, особливий погляд на карантин. Не дивлячись на те, що майже усі церковні осередки розповсюдження коронавірусу були в УПЦ МП, хворий на Covid-19 глава цієї організації закликав вірян йти до храмів», — каже він. Таким чином підносячи до рівня факту вчорашні непідтверджені повідомлення «джерел» про хворобу Онуфрія.
Далі — синхрон Онуфрія, де він оголошує, що богослужіння будуть звершуватись у храмах (а не закликає до цих храмів іти). Зауважмо, що богослужіння звершувались у храмах і тих конфесій, які журналіст «ТСН» протиставляє церкві МП.
«Початок тижня. В Києво-Печерській лаврі кожного дня діагностують десятки монахів із коронавірусом. Раніше захворів і сам скандальний настоятель митрополит Павло, який раніше закликав людей не вірити в коронавірус. Після сотень заражень у Києво-Печерській лаврі її закрили на карантин. В середу свій позитивний тест підтвердив Вадим Новинський — головний спонсор Московського патріархату в Україні. А вже в четвер цілком таємно в державний Інститут серця Бориса Тодурова кладуть очільника УПЦ МП митрополита Онуфрія та його праву руку, керуючого справами церкви митрополита Антонія. Обидвох реєструють під іншими іменами, твердять одразу кілька ЗМІ. Утім, сам директор центру це заперечує», — розповідає далі журналіст. Далі лунає заперечення Тодурова. Однак у Гальченка є «свої дані»:
«В митрополита Антонія — два позитивні тести. Онуфрію, за моїми даними, роблять КТ і залишають в клініці. Обидвох лікують по протоколу боротьби з симптомами Covid-19. Але, коли в суботу зранку інформація про перебування в клініці обох інфікованих короновірусом очільників церкви виходить в пресу, вони терміново їдуть в Лавру і записують звернення: ми здорові, готові служити. Пізніше на загальній службі вони так і не з'являться. Попри це митрополит Антоній, маючи коронавірус, в п'ятницю у фейсбуку закличе вірян прийти в церкву за благодатним вогнем».
Звідки взялися «дані» про те, як начебто лікують таємних пацієнтів Інституту серця, в журналіста «1+1», можна лише уявити. Можливо, з тих самих джерел, що й у «Релігійної правди». Зверніть увагу на те, як рефреном повторюється наголос на те, що в Антонія й Онуфрія коронавірус.
Окрім спілкування із загадковими джерелами, які зраджують медичну таємницю, зробив Сергій Гальченко й дещицю репортерської роботи — з’їздив у Бориспіль, куди привезли благодатний вогонь, і запитав у ієрарха, який по нього літав, чи самоізолюється він після поїздки за кордон і чому УПЦ МП кличе людей у храм. Той переклав відповідальність за дотримання норм на поліцію. Далі журналіст вступив у перепалку з вірянами, які прийшли по благодатний вогонь і заперечували коронавірус. Хоча зняти приклади порушень у храмі біля Лаври не вдалося, журналіст «1+1» розповідає про інший випадок: «Вірян поліція пускала по одному. Вони брали вогонь та йшли. Тут дійсно намагалися показати пресі дотримання усіх норм. В інший, Свято-Пантелеймонівський собор Московського патріархату, крокує значно більше людей. Кажуть: вночі всередині тут було до 100 людей». «Кажуть», імовірно, все ті ж самі «джерела».
Далі Сергій Гальченко протиставляє московській церкві ПЦУ — тут, мовляв, закликали не ходити до храмів, тому віряни не юрмилися. І ще одне узагальнення і припущення на межі маніпуляції:
«Онуфрій не зміг або не захотів зробити подібного заклику. На ранок стає зрозумілим: багато соборів УПЦ МП не дотрималися карантинних умов. За даними поліції, до храмів минулої ночі прийшли 130 тисяч людей, зазвичай — більше 7 мільйонів. Тобто віряни УПЦ МП, яких кликали до храмів, виявилися мудрішими за керівництво церкви. Варто відмітити, що і частина священників УПЦ МП теж максимально притримувалися правил і вони теж виявилися розумнішими за захворівшу на коронавірус верхівку Московського патріархату». Журналіст знов тлумачить цифру 130 тисяч на свій розсуд, але вже в інший спосіб — мовляв, більшість вірян МП (чому саме цієї церкви?) виявилась розумною і не прийшла. Він протиставляє неназваних священиків, які начебто дотримувались правил, «верхівці» церкви, ще раз повторюючи, що ця «верхівка» хвора на коронавірусну хворобу. Хоча «верхівка»-то якраз на Великдень у залюднених храмах не служила, незалежно від того, чи правдою є версія про хворобу, яку Сергій Гальченко подає як факт.
Зрештою журналіст підводить до моралі: «Результати заклику цієї церкви йти до храмів ми побачимо зовсім скоро. І нинішній плавний прохід пандемії нашої держави може перетворитися на справжню медичну катастрофу. Коли ті, хто перебував в храмі, можуть натовпом лежати в лікарнях. І ми будемо знати винних».
Цей пасаж — на межі роздмухування ворожнечі. Жодних підстав стверджувати, що скупчення вірян саме Московського патріархату на Великдень потягне за собою різке зростання захворюваності, Сергій Гальченко не має. Можливо, такі припущення могли б робити епідеміологи, врахувавши низку чинників і змінних. «Мораль» сюжету «1+1» — голослівне судження з того самого ряду, що й звинувачення «шашличників» у тому, що українцям заборонили гуляти в лісопарках і біля водойм. Проте воно подане як підтверджений факт, хоча дві його частини («побачимо» і «може перетворитися») демонструють різний ступінь упевненості в тому, що наслідки будуть саме такими.
Конспірологія та пропаганда, що пов’язує дії МП з «рукою Москви», була і в матеріалі 5 каналу, однак там, принаймні, залучили до коментування релігієзнавців. «1+1» не потребував ані надійних джерел інформації, ані експертів, щоб констатувати: в майбутньому погіршенні епідемічної ситуації в Україні винен Московський патріархат.
Поширюючи в переддень Великодня непідтверджену (й досі так і не підтверджену) інформацію про коронавірусний діагноз владики Онуфрія, чимало медійників, блогерів та просто небайдужих українців ніби переморгувались. Мовляв, правда чи неправда — немає різниці, головне, що ця інформація погіршить і без того лиху славу московської церкви, цитаделі мракобісся та осередку кремлівського впливу в Україні. Та, можливо, вбереже когось від порушення карантину.
Проте справжній і вже очевидний результат цієї кампанії, як і загалом емоційного, не обмеженого жодними етичними нормами та професійними стандартами, висвітлення ситуації з коронавірусом у монастирях, дещо інший: призначення цапа-відбувайла. Про те, що пандемія часто супроводжується оголошенням таких «цапів» (scapegoats), пише у книжці Pandemic дослідниця історії пандемій Соня Шах. Людям, які не розуміють справжньої природи інфекційної хвороби, бояться її та приписують її надприродним силам, потрібне уособлення зла. Таким уособленням у різні часи ставали національні й релігійні меншини, представники певних професій (зокрема медики — вони, мовляв, заразу лікують, вони її і розносять). Ідеться не про середні віки, а про наші часи: в Африці досі вбивають медиків, які намагаються лікувати мешканців лісових поселень від вірусу Ебола.
В українському медіапросторі відбувайлами вже призначали «шашличників» і заробітчан, які повернулися з-за кордону. Для того, щоби повірити, що джерелом зарази є саме ці абстрактні категорії людей, не потрібні ані статистика, ані навіть підтверджені факти. І щоби перенести провину з абстрактної категорії на конкретну людину, яка гуляє в лісі чи приїхала з-за кордону, теж.
Відбувайлами встигли оголосити навіть домашніх тварин. Завдяки помилковим білбордам від Міністерства охорони здоров’я люди почали побоюватись і навіть позбуватися своїх «улюбленців» (хоча це слово тут навряд чи доречне). Наприклад, телеведучий і бізнесмен Андрій Пальчевський здав свого пса у притулок, злякавшись, що той заразить його коронавірусом. Може, й на краще для пса.
Призначення цапом-відбувайлом церкви Московського патріархату дозволяє пов’язати нашу частину всесвітнього лиха — пандемії коронавірусної хвороби — з нашим ворогом і кривдником номер один. Втім у біблійного цапа-відбувайла є й інша функція: це символічна тварина, на яку перед смертю люди перекладають усі свої гріхи. Порушення карантинного режиму, що відбуваються щодня, та практична відсутність реальних обмежень за межами великих міст, де плин життя звичний і сільські пияки, зсунувши маски на підборіддя, п’ють горілку біля крамниці з однієї пляшки (сам бачив), — це гріхи, які можна перекласти на одного, нехай викличного і скільки завгодно зловмисного, порушника — московську церкву, уособлену її начебто хворими ієрархами.
Те, що журналісти взяли участь у творенні цього цапа-відбувайла, порушуючи стандарти, підмінюючи факти припущеннями, приписуючи людям те, чого вони не казали, і врешті прямо вказуючи на те, що ймовірне продовження карантину (а воно, скоріш за все, неминуче і вже не раз було неформально анонсоване) — справа рук МП, — печально для професії. Колеги знову наступають на граблі, на яких танцюють із часів помаранчевої революції. Щоразу, коли якась ідея (цього разу — розправитись із ворожим патріархатом, скориставшись нагодою, подарованою пандемією) здається журналістам вартою порушення стандартів, усе закінчується погано.
Але ще небезпечнішою є сама ідея пошуку, оголошення чи призначення винних. Канал «1+1» мав би знати це краще за інших, адже саме він з’ясував і розповів історію про коктейль молотова, кинутий на подвір’я медсестри з начебто підозрою на коронавірус.
Чи справді важливо, підтверджений діагноз Нектарія, Онуфрія, Антонія, Павла чи ні? Це стане важливим тоді, коли оголошення (будь-якої) людини хворою на коронавірусну хворобу почнуть практикувати як дієвий і вбивчий компромат. В усякому разі журналістам, які перетворювали на факти непідтверджені версії про смерть або важку хворобу цих людей, не були важливими ці люди та їхня доля — вони використовували ці версії як пропагандистський аргумент.
Це не значить, що журналістам не слід було демонструвати деструктивну й обскурантську позицію церкви Московського патріархату. Новинні служби «Інтера» й «України», замовчуючи загрозливі та невигідні для московської церкви факти та практично запрошуючи людей до храмів, переступили й через принципи професії, й через загальнолюдські (в тому числі християнські) цінності. Однак замішана на дезінформації та маніпуляціях агресія проти МП — це все ж найнебезпечніша ідея, яка могла спасти журналістам на думку в переддень світлого свята воскресіння Христового.
Фото: radiotrek
Ссылка на первоисточник: https://risu.org.ua/ua/index/monitoring/society_digest/79882/