Liga.net, 16 квітня 2020
Святослав (Шевчук). Фото - УГКЦ
Українська греко-католицька церква однією з перших прийняла нові правила життя в умовах пандемії COVID-19. Ще до введення карантину, 11 березня УГКЦ рекомендувала своїм парафіянам не цілувати ікони. Потім - звільнила їх від сповіді і причастя, правда, із застереженням: якщо людина прийде, то їй відмовити не зможуть. І, нарешті, перевела богослужіння з храмів в онлайн.
У разі розвитку негативного сценарію з коронавірусом в УГКЦ пообіцяли передати свої храми медикам, щоб священики разом з лікарями могли рятувати людей. Вчора Патріарший будинок у Львові, який називають резиденцією глави УГКЦ, прийняв на поселення більше десяти перших медиків з лікарні, які після тижневого чергування будуть проходити там обсервацію.
Чи складно великій церкві (5,5 млн прихожан) в стислі терміни повністю перебудувати свою роботу, на яких платформах тепер відбувається спілкування і чому не треба боятися кризи: LIGA.net поговорила з предстоятелем УГКЦ Святославом (Шевчуком).
- Всі ми бачимо, що зараз відбувається в Лаврі, де коронавірусом заразилися до сотні людей і є померлі. В УПЦ (МП) до останнього заперечували небезпеку коронавірусу і свою відповідальність, продовжували служіння і наполягали, що пандемія - це "плата за гріхи" і треба "ходити до храмів, молитися". А у вас є це розуміння?
- Ще до того, як епідемія почалася в Україні, ми вивчали це питання на прикладі діяльності нашої церкви в інших країнах світу: Італії, США, Великобританії, Франції, Іспанії. Так, ми відразу почали розуміти, що це дуже серйозно.
Найбільшою проблемою суспільства мені зараз здається саме те, що люди не до кінця розуміють всю глибину небезпеки. Хтось думає, що це страшилки, хтось хоче заробити собі дивіденди. Але насправді перед цим вірусом людина не має засобів захисту або боротьби. Всі наші дискусії, розмови і думки - про те, як перевести церкву на карантин.
Очевидно, що коронавірус перед усіма нами ставить дуже непрості виклики і завдання. Пандемія зачепить багато сфер життя людини, не тільки віру. Ми як церква розуміємо, що повинні навчитися швидко реагувати на ці загрози, видозмінюючи, якщо треба, наш спосіб релігійного життя в умовах пандемії.
- Це складно? Для церкви з усталеними обрядами і традиціями?
- Це не просто. Думаю, це для багатьох непросто. Потрібно зрозуміти, що для нас звичка, що звичай, а в чому істотний елемент прояви нашої віри. Відокремлювати головне від другорядного. В принципі, як тільки були введені карантинні норми, ми відразу взяли розпорядження, як треба чинити. Звичайно, дати вказівки дуже просто.
- А виконати? Особливо на місцях?
- Виконати... Я б сказав більше: навчитися жити по-новому. Але знаєте, що я тепер спостерігаю? Очевидно, всі наші богослужіння тепер доступні тільки в онлайн-режимі.
- Але є інший позитивний досвід, який ми отримали на карантині: це пошук інтенсивного спілкування. Адже церква - це не тільки ритуали і богослужіння. Церква - це спілкування, співпричетність, єднання людей. Коли ми не можемо фізично бути присутніми в храмі, доводиться шукати інші способи це робити. У нас уже з'явився цілий ряд неологізмів. Наприклад, ZOOMні дні.
Ми почали дуже багато спілкуватися, інтенсивність контактів зросла в десятки разів. Так ось, ZOOMні дні - це дні, коли ми годинами безперервно сидимо, спілкуючись зі священиками, а священики в свою чергу - з людьми. Цього ZOOM-контакту всі з великим нетерпінням чекають.
ZOOMні дні - це дні, коли ми годинами безперервно сидимо, спілкуючись зі священиками, а священики в свою чергу - з людьми. Цього ZOOM-контакту всі з великим нетерпінням чекають
- Такий онлайн-контакт, за великим рахунком, можливий тільки у великих містах, в Києві. У селах який може бути ZOOM?
- Що, як я відчув, не завжди вміють наші священики, особливо коли йдеться про маленькі парафії, - це організувати онлайн-трансляцію. Це найскладніше. У багатьох і правда немає інтернету, не завжди люди в будинках можуть підключитися. І тут дуже допомагають діти і онуки. В останні тижні був просто бум лікбезу, як користуватися гаджетами і інтернетом. І багато хто відкрив для себе, що інтернет може бути не тільки осередком гріха або розваг, але й простором для зустрічі з Богом, спільної молитви.
- Перед посиленням карантину і ви як глава УГКЦ, і предстоятель ПЦУ Епифаній зустрічалися з президентом Зеленським. Про що розмовляли? Чи ставив він якісь умови: ви робите, як я сказав, чи прикриємо церкви?
- Мови ультиматуму не було. Президент розповів про ті виклики, які стоять перед Україною: що ми повинні зробити все, щоб захистити наших людей, пояснити їм, що робить санітарна служба і як себе поводити. Ми говорили і про те, як не допустити спалаху коронавірусу в церквах. Адже кожного разу, коли збирається велика кількість людей, є велика небезпека.
Зі свого боку, мені вдалося переконати президента не здійснювати помилку й не закривати церкви. Тому що в деяких країнах саме держава адміністративним рішенням зупиняла богослужіння в храмах, і цим вони тільки посилили паніку.
Ми вирішили, що богослужіння в храмах будуть. Але тільки з метою їх онлайн-трансляції. Ми взагалі такий спосіб давно практикуємо, шість років працює наше Живе телебачення.
Це було принципове рішення: з боку влади не буде припинення богослужіння.
Але! Тут починається інша величезна частина відповідальності, яка лягає на церкви і релігійні організації: як донести до людей новий спосіб участі в богослужіннях.
- У результаті ПЦУ і УГКЦ, нехай і не без огріхів, намагається виконувати свою частину домовленостей з владою. Але є УПЦ МП, монастирі якої стали розсадниками коронавірусу, а ця церква все ще кличе парафіян в свої двори на Великдень.
- Якщо в свідомості наших людей відкладеться пам'ять про церкву як про небезпечне середовище для здоров'я і життя, це буде дуже поганою новиною для церкви на майбутнє. Дуже поганою. Можливо, деякі служителі до кінця цього не усвідомлюють. Але наш заклик до людей - виконувати правила карантину не тому, що їх змусили, а тому, що це потрібно. Не примус, а переконання. І ось вся наша пастирська турбота тепер великим ступенем на це спрямована.
- І все ж. Ми переговорили з різними конфесіями, вони намагаються врівноважити карантинні заходи зі своїми обрядами. Всі, крім Московського патріархату. Виникає відчуття, що є українські церкви, а є - філія РПЦ в Україні.
- Ну, я тут не можу нічого ні спростувати, ні підтвердити. Тому що прямо не знаю. Але є таке відчуття, що дуже багато різних віруючих не до кінця розуміють, як можна використовувати сучасні способи спілкування, в тому числі онлайн. Можливо, вони думають, що якщо онлайн - то це не по-справжньому. Наш Бог живий, а не онлайн. Бог є всюди. Його немає більше в храмі, ніж у тебе вдома. Для Бога немає соціальної дистанції.
Очевидно, чутливість прихожан різних конфесій - різна. Я не можу коментувати, яка чутливість віруючих у УПЦ в єдності з Московським патріархатом. Можливо, треба, щоб самі служителі ще набрали більшу довіру до нових способів спілкування з людьми і відзначили цей великий потенціал.
Якщо в свідомості людей відкладеться пам'ять про церкву як про небезпечне середовище для здоров'я і життя, це буде дуже поганою новиною для церкви на майбутнє. Дуже поганою. Можливо, деякі служителі до кінця цього не усвідомлюють
- Кажуть, у ПЦУ серед ієрархів були противники жорсткого карантину. Вони за обрядовість і встановлений хід речей, і з ними довелося шукати компроміс. А як це відбувалося у вас? Чи були у вас такі протестні настрої в церкві?
- Я не почув з вуст жодного владики пропозицій поставити богослужбові практики вище життя. Як казав Христос, субота - для людини, а не людина - для суботи. Мені здається, такої зацікавленості віровченням церкви, молитвою, духовним життям, як в ці дні, напевно, не було з часів виходу нашої церкви з підпілля.
- Як ви доносите це до священиків у віддалених містах і селах? Що ви будете робити, якщо там не будуть тримати карантин на Великдень. Чи є такий ризик?
- Священики і парафіяни бувають різними. Усвідомлення рівня небезпеки теж може бути повільним. Але ми ні з боку ієрархів, ні серед духовенства не бачили опору карантину. Навпаки, всі наші рішення були на допомогу священикам: як це зробити.
- Ви знайомі з критикою, яке викликало відео - з нього навіть меми зробили - де на задньому дворі храму УГКЦ дають причастя парафіян з однієї ложечки?
- Ця ложечка повинна бути дезінфікована. Наше завдання - робити все безпечно.
- Так. Якщо це робити. На цьому відео дезінфекції не було.
- Ми кожен день пояснюємо священикам нові правила. Ми посилили нашу просвітницьку діяльність. Якщо говорити про наш єпископат і священиків, я хочу їм подякувати. Такого відгуку і слухняності, як наші люди показали до своєї церкви, ми ще ніколи не бачили. Але треба ще попрацювати, донести до кожного.
Єпископ повинен допомогти священикові здійснювати служіння. Священик повинен допомогти людям правильно переживати карантин, зміцнювати віру в обставинах епідемії.
- У вівторок вийшло опитування соціологів з Рейтингу. 85% українців сказали, що не підуть до церкви на Великдень, 4% хочуть піти на богослужіння, 7% - освячувати кошик. І найбільше тих, хто має намір взяти в цьому участь, серед УПЦ МП і УГКЦ.
- Я не хочу коментувати цю статистику. Але я вдячний, що є 85%. Це свідомі люди. Я був би дуже радий, якби серед 85% було якомога більше віруючих нашої церкви. Ми в кожному зверненні намагаємося не тільки пояснити людям, чому треба залишатися вдома і як вдома молитися, але навіть зайдемо в кожен двір для освячення їх великодніх кошиків, допомагаючи їм не виходити з дому.
Це важко. Люди ще до кінця не можуть це перенести. Можливо, це найбільш дивний Великдень в новій історії нашої церкви, самий незвичайний. Ми теж вчимося: як достукатися до людей, як донести інформацію. Повірте, якби ми Великдень святкували на початку карантину, у нас була б зовсім інша картина. А завдяки тому, що у нас був майже місяць, ми багатьох встигли переконати, пояснити і навчити. Залишайтеся вдома.
- Рано чи пізно (погляди влади і вчених на терміни сильно відрізняються) карантин закінчиться. Як час, проведений онлайн, змінить церкву і релігію? Чи може бути таке, що деякі обряди остаточно закріпляться в онлайні?
- Я думаю, до кінця передбачити це майже неможливо. Але ми вже стали іншими - це точно. У церкві формується зовсім новий рівень спілкування, якого люди будуть чекати і далі. Я просто дивуюся винахідливості священиків: як вони шукають різні способи тримати контакти з людьми, виходити до них на зустрічі, не порушуючи умов карантину. Наприклад, в понеділок у мене була ZOOM-конференція з нашими священиками з Центральної і Західної Європи, до цього - з духовенством з Іспанії.
Всі однозначно говорили, що інтенсивність спілкування різко зросла. Люди потребують того, щоб свій страх перетворити в раціональну відповідь. Багато наших, як їх називають, заробітчан в Європі залишилися без роботи і засобів до існування, майже на вулиці. Люди, які годували сім'ї тут і були найбільшими інвесторами України, тепер шукають можливості безкоштовно пообідати. І хтось повинен їм в цьому допомогти.
Ми вже сьогодні намагаємося на ці базові потреби людей відповідати. У нас працює антикризовий центр, який координує всі ініціативи. Ми в постійному контакті з органами влади, санітарною та соціальними службами. Ми хочемо бути поруч з людьми.
Перебудовуватися для багатьох непросто. Потрібно зрозуміти, що для нас звичка, що звичай, а в чому - суттєвий елемент прояви нашої віри. Відокремлювати головне від другорядного
- Чи зможуть всі церкви адаптуватися до нових реалій?
- Це вже питання на майбутнє. Ми всі повинні швидко вчитися. Розбирати, що для нас основне, а що другорядне. Що істотно, і ми ніколи це не повинні втратити, а що - додаткове, і ми це можемо видозмінити. Може, це і деякі обряди?
Але є базові фундаментальні речі: гідність людини і її життя, солідарність. Ми самі поодинці не виживемо. Ми самі по одному цю пандемію не переживемо. Ми зможемо її пережити, зможемо вистояти тільки тоді, коли будемо разом.
- Санітарні служби та інфекціоністи з вами зараз могли б посперечатися.
- Тут не йдеться про соціальні контакти. Солідарність - це набагато глибше. Це те, як нам разом думати і разом діяти. Як це було, наприклад, на Майдані. Ця солідарність допоможе зв'язати воєдино всі розрізнені особи, які закрилися на карантин по домівках. Знаєте, що мені наші батьки наші сказали? Такої мобілізації, єдності громад, як тепер, ми давно не відчували. Ми як ніколи разом.
Миряни починають виступати як активні члени спільноти. Допомагають своїм священикам: отче, ви не так камеру виставили, ви не дуже організували, а треба ось так. Як зробити онлайн-трансляцію доступніше, яку соціальну мережу краще використовувати, Facebook або YouTube. Я сам так багато чому навчився! Не треба уникати змін.
- Тобто ви дивитеся на карантин як на привід змінюватися?
- Всяка криза - шанс. Слово "криза" з грецької означає момент вибору, це як роздоріжжя. Ти повинен зробити вибір. Не можеш його зробити, а саме повинен. Втекти або уникнути не вийде. Сьогодні нам всім потрібно зробити правильний вибір.
Ссылка на первоисточник: https://risu.org.ua/ua/index/monitoring/society_digest/79786/