Релігієзнавець та філософ Олександр Саган відреагував у Facebook на лист, який оприлюднила голова Фонду пам’яті Блаженнішого Митрополита Мефодія Наталія Шевчук , яка свого часу яка свого часу обіймала посаду першого помічника покійного предстоятеля УАПЦ Митрополита Мефодія . Зокрема, Олександр Саган зазначив, що ідея Галицької митрополії виникає далеко не вперше, мовляв, він неодноразово чув це від кліриків УАПЦ.
“Патріархія УАПЦ вже офіційно відмовилася від цього листа. Але це вона робить не вперше, і не вперше подібні її заяви спростовуються. Тому я б не поспішав із нею погоджуватися. Тим більше, що ідея Галицької митрополії виникає далеко не вперше – я особисто неодноразово чув це від кліриків УАПЦ. Інше питання, що це розумілося лише в складі Константинопольської ПЦ”, – написав релігієзнавець.
Щодо форми оприлюдненого листа, науковець зауважив, що немає вихідного номера.
“У подібній кореспонденції він дописується від руки, щоб потім можна було відмовитися від документу. Хоча ми знаємо випадки, коли УАПЦ відмовлялася від листів і із вихідною нумерацією, а згодом знаходилися паралельні журнали реєстрації кореспонденції тощо. За бажання, можна легко встановити достовірність підпису (використання фотошопу наразі можна встановити навіть у домашніх умовах). Члени Архиєрейського собору УАПЦ могли бути не ознайомлені із суттю листа, як це було у випадку із УПЦ КП, коли Патріарх Філарет підкреслив, що сувора таємниця була умовою російської сторони”, – зазначив Олександр Саган.
Закцентував увагу релігієзнавець і на даті підписання.
“Цікавою є дата підписання листа – 9 листопада 2017 р. Як відомо, 16 листопада був написаний подібний лист від патріарха Філарета. А 29 листопада розпочав роботу Архиєрейський Собор Московської патріархії . Це виглядає як оперативна розробка із одного центру, – ділиться думкою науковець. – Тут я бачу два варіанти – або московські ініціатори подібного листування не дуже сподівалися отримати лист від патріарха Філарета, а тому готували запасний варіант. Скандалу із УПЦ КП їм вистачило, тому цей лист УАПЦ залишився у тіні. Або ж по цьому листу і надалі йде підготовча робота і ми можемо отримати рішення Синоду Моспатріархії, до якого, власне, й адресовано звернення”.
Олександр Саган зауважив, що риторика про Галицьку митрополію – це давня ідея Московської патріархії про автокефальний рух як явище суто галицьке, не властиве іншим регіонам. Мовляв, навіть щодо УПЦ КП Моспатріархія намагається нав’язати подібну думку. А УАПЦ, за його словами, дійсно є локальним явищем – понад 70% всіх громад УАПЦ знаходяться у Львівській, Тернопільській, Івано-Франківській та Хмельницькій областях.
“Галицька митрополія – 1302, 1341, 1371 роках – мала юрисдикцію лише Константинопольського патріархату. Тому звернення ніби й не за адресою. Проте, якщо врахувати, що, як сказано у листі: “спадковість архиєрейства УАПЦ йде від Російської ПЦ”, то це пояснює логіку появи такого адресата, – продовжує Саган. – Іоанн Боднарчук, молодший брат Василя Боднарчука, чи не найбільше доклався до організаційного становлення УАПЦ. Саме Іоан висвячував майбутніх митрополитів УАПЦ Андрія Абрамчука, Володимира Романюка, Романа Блащука. Патріарх Володимир Романюк очолював хіротонію Мефодія Кудрякова. Фактично весь нинішній єпископат УАПЦ має “приємство” саме від цієї гілки”.
Насамкінець релігієзнавець пояснив, чому цей лист і теоретична поява Галицької митрополії може бути цікавими для Московської Патріархії.
“Зрозуміло, що подібні документи без детального погодження (і це засвідчив патріарх Філарет на своїй прес-конференції) не з’являються. Окрім того, що це ностальгічна тема для Моспатріархії – Петро Ратенський, який мав очолити Галицьку митрополію, став ідейним натхненником розвитку московського царства і перетворення його у політичний центр Залісся. а) У часи існування Галицької митрополії до неї відносилися і нинішні польські єпархії – Перемиська та Холмська, а наприкінці 14 ст – і Молдовські єпархії. Тому відновлення Галицької митрополії стане ще одним джерелом напруги між нашими країнами. б) Сподівання УАПЦ, що Москпатріархат «створить необхідні умови для нормалізації церковного життя а давній Галицькій Землі» можуть базуватися на розумінні того, що в умовах швидкої втрати своїх приходів на теренах Західної України для УПЦ( МП) такий хід має подвійне значення: фактично Моспатріархія делегує тут свої повноваження УАПЦ і фінансово протегує її на цій території. в) Галицька митрополія може стати своєрідною “канонічною” резервацією як для українофільського крила УПЦ МП, так і для незадоволених тими чи іншими обставинами кліриків УПЦ КП”, – завершив Олександр Саган.
Нагадаємо, на сайті Фонду блаженної пам’яті Митрополита Мефодія 3 березня 2018 р. опублікували лист нібито від Митрополита Макарія до Патріарха РПЦ. У ньому від імені Архиєрейського Собору УАПЦ він просить Патріарха Кирила «відродити давню Галицьку митрополію як нову Помісну Церкву» та підтвердити єпископські хіротонії, здійснені в УАПЦ у період з 07. 04. 1990 року по 03. 11. 1996 року.
В інтерв’ю “Релігійній правді” Наталія Шевчук заявила, що лист Предстоятеля УАПЦ митрополита Макарія до Патріарха Кирила їй надала людина з оточення одного з ієрархів Української Православної Автокефальної Церкви. Також додала, що два тижні тому відправила цей документ владиці Макарію для пояснень. Проте той не відповів.
Пізніше УАПЦ на сторінці у Facebook спростувала інформацію про лист Кирилу. “Патріархія Української Автокефальної Православної Церкви повідомляє, що ця інформація не відповідає дійсності”.
Ссылка на первоисточник: https://risu.org.ua/ua/index/all_news/community/religion_and_policy/70315/