Стара пісня на старий лад. На єпархіальних зборах Київської єпархії УПЦ говорили, як «не зійти з правильної дороги»

26.12.2017 18:45 18

Стара пісня на старий лад. На єпархіальних зборах Київської єпархії УПЦ говорили, як «не зійти з правильної дороги»

Записали Сергій Штейніков і Сергій Нагорнов

"Релігія в Україні", 26 грудня 2017

25 грудня 2017 р. у Трапезному храмі Києво-Печерської лаври відбулися єпархіальні збори Київської єпархії УПЦ (МП) під головуванням митрополита Онуфрія (Березовського). Ці збори не стали сенсацією, але кілька речей варті уваги. Кореспонденти порталу «Релігія в Україні» поспілкувались з декількома учасниками зборів, які погодилися говорити на умовах анонімності.

Інтрига щодо єпархіальних зборів Київської єпархії УПЦ почалася ще на етапі скликання. З уст в уста передавали про нібито благословення предстоятеля УПЦ митрополита Онуфрія не брати з собою мобільні телефони, а тим більше не вести аудіозапис зібрання. Незрозуміло, навіщо з єпархіального зібрання робити таємне товариство — здавалося б, кожен, хто живе інтересами єпархії, від єпископа до мирянина, повинні знати її потреби і проблеми. Деякі учасники вже ж таки вели неявний аудіозапис, особливо в частині відповідей на запитання.

Єпархіальне зібрання почалося об одинадцятій годині, хоча священиків скликали на 9:30 ранку, мовляв, з таким наміром, щоб ніхто не служив цього дня Божественну літургію, адже саме цього дня в Україні розпочалося державне святкування Різдва Христового за григоріанським календарем. Більшість Православних помісних Церков світу також святкують Різдво Христове за новим стилем, 25 грудня. За старим календарем на цей день припадає пам’ять шанованого святого — святителя Спиридона Триміфунтського. Тому в деяких храмах УПЦ богослужіння 25 грудня, хоча й не різдвяне, все ж таки відбувалося.

Перед початком офіційної частини митрополит Онуфрій розповів, що вранці мав телефонну розмову з патріархом Московським Кирилом (Гундяєвим). Спілкувалися щодо перемовин про обмін полоненими між Україною і так званими ЛНР і ДНР за схемою «усіх на усіх». Посередниками в цьому процесі виступають начебто Віктор Медведчук і патріарх Кирил. Митрополит Онуфрій розповів про домовленість щодо обміну усіма полоненими до Різдва Христового за старим стилем, тобто до 7 січня 2018 року. Обмін має розпочатися за два дні, з 27 грудня цього року.

В офіційній промові предстоятеля УПЦ було оголошено статистику, інформацію щодо діяльності синодальних відділів за рік, що минає, та деякі настанови пастирям. Текст офіційної промови опублікований на офіційному сайті УПЦ. За інформацією предстоятеля, у єпархіальних зборах взяли участь 621 учасник, в тому числі 14 із 18 вікарних єпископів та 27 мирян. За наведеними статистичними даними, Київська єпархія на сьогодні складається з 396 парафій (на дві парафії більше порівняно з минулим роком), на яких несуть послух 777 кліриків (на 19 осіб більше порівняно з минулим роком).

Стара пісня на старий лад. На єпархіальних зборах Київської єпархії УПЦ говорили, як «не зійти з правильної дороги»

Під час читання промови і подальшого перебігу зборів було помітно, що митрополит Онуфрій старіє: почасти він запинався під час читання тексту, а одного разу замість «Бабин яр» прочитав «Бабин рай».

Також у доповіді митрополит Онуфрій поскаржився на «потік брудної інформації», яка «щоденно висвітлюється у засобах масової інформації стосовно Української Православної Церкви» та, на його думку, «часто слугує приводом та рушійною силою для пограбування та осквернення храмів УПЦ». Після цього предстотель навів дані щодо декількох пограбувань храмів, які мали, відповідно до наведених даних, винятково побутовий характер, і навряд чи були спричинені негативним іміджем УПЦ у суспільстві.

В частині доповіді, що стосується освячення нових церков, було наведено дані щодо шести об’єктів. При цьому «забули» про інші. Наприклад, про освячення Богоявленського приділу ставропігійного Спасо-Преображенського собору в Києві 29 жовтня. Це дивно, оскільки даний собор є ставропігією предстоятеля УПЦ, а це значить, що настоятелем цього собору є сам митрополит Онуфрій, якого на парафії представляє його вікарій митрополит Переяслав-Хмельницький і Вишневський Олександр (Драбинко).

На відміну від єпархіальних зборів попередніх років, митрополит Олександр (Драбинко) цього разу не став головним героєм «публічного лінчування». Можливо, через те, що цього разу зачитувалися тільки запитання, підписані священиками особисто, а не анонімні. Тільки один автор записки поцікавився, як «пояснювати парафіянам» діяльність митр. Олександра, який нібито «порівнює Церкву із гольф-клубом». Відповідаючи на це питання, митр. Онуфрій зауважив, що владика Олександр (Драбинко) є людиною, яка «на всі сторони церковного життя має свій погляд». Предстоятель також висловив занепокоєння «рівнем духовності цієї людини», тобто свого вікарного митрополита, і попросив молитися за єпископа, який тепер живе в інших реаліях ніж раніш, мається на увазі, ніж за часів Блаженнішого Володимира (Сабодана). «Помоліться, щоб я змирився і щоб він змирився», — підсумував предстоятель щодо вікарного митрополита, який цього разу не був присутній на зібранні.

Випереджуючи можливі питання, митрополит Онуфрій виклав свою точку зору на рішення минулого Архієрейського Собору РПЦ, на якому, як повідомляла «Релігія в Україні», було обмежено права УПЦ. Ці рішення московського собору предстоятель УПЦ назвав «добрими змінами». Щодо докорів про відсутність повної канонічної самостійності УПЦ митр. Онуфрій висловився наступним чином. Затвердження нових єпархій УПЦ в Москві, на його думку, є проявом братерського піклування: адже теоретично може статися так, що якась новостворена єпархія, наприклад, на кордоні з Молдовою, зачіпатиме деякі території сусідньої держави. Ця аргументація виглядає вкрай дивною, адже юрисдикція УПЦ за статутом розповсюджується винятково на територію України, і не може бути поширена на території інших держав. Так само юрисдикція УПЦ поширюється і на Крим, який за українським і міжнародним законодавством входить до складу України.

На думку нинішнього предстоятеля УПЦ, не є втручанням з боку Москви і те, що, відповідно до ухвалених Архієрейським Собором РПЦ рішень, Статут УПЦ має погоджуватися патріархом Московським. Знову ж, на погляд митр. Онуфрія, це є «братерським піклуванням» про те, щоб українці «не зійшли з правильної дороги». Куди веде ця «правильна дорога», залишається гадати.

Не оминув предстоятель УПЦ своєю увагою і Вселенського патріарха Варфоломія, в бік якого висловив критичне судження. Митрополит Онуфрій негативно оцінив тенденцію до «обоження людини» як «священної особи», яка, за його інформацією, має місце у документах Константинопольського Патріархату. Замість погляду на людину як на священну особу предстоятель УПЦ запропонував погляд на людину як на істоту, що створена за образом Божим, але є гріховною, і відтак потребує виправлення, корекції і вдосконалення.

Два запитання, які пролунали, стосувалися української мови. Щодо перекладу Біблії предстоятель відповів, що робота ведеться, але ще не закінчена. Як відомо порталу «Релігія в Україні», наразі вже готовий новий переклад Нового Завіту з мови оригіналу і ведеться робота над перекладом Псалтиря. Цією роботою займається ініціативна робоча група, до складу якої входять знавці давньогрецької, давньоєврейської мов, літературні редактори тощо, але ця група не має жодної підтримки з боку нинішнього керівництва Київської митрополії УПЦ.

Одне питання стосувалося діяльності керівника Відкритого православного університету Святої Софії-Премудрості протоієрея Георгія Коваленка, який не був присутній на зборах. «Юдеї з самарянами не спілкуються», — пожартував предстоятель щодо відсутності о. Георгія. З уст митрополита Онуфрія почули докір щодо «вольнодумства» о. Георгія Коваленка, а також прохання про молитву за нього і за самого митрополита.

Стосовно упередженої критики на українських телеканалах в бік УПЦ митрополит Онуфрій зазначив, що найкращою стратегією буде не виправдовування сюжетів телеканалу «1+1», а зайняття власними справами, а також терпіння і любов до ворогів. «Соблазняються [телесюжетами] ті, хто хоче соблазнятися», — додав митрополит.

Одне з озвучених на зборах запитань торкалося біометрічних паспортів. Митрополит Онуфрій зазначив, що це питання складне, і попередив, що озвучуватиме власну думку, яка може бути хибною. На власну думку предстоятеля, біометрічні паспорти можуть бути небезпечними для тих людей, які живуть подвійним фінансовим життям, і безпечними — для тих, кому не має чого приховувати. Водночас він бачить небезпеку в чіпі, що міститься в паспорті. За допомогою цього чипа, вважає митр. Онуфрій, можна здійснювати «духовно-психологічний і фізичний вплив» на людину. Тому біометрічні паспорти предстоятель порадив ховати в тумбочці, а не носити з собою. Брати ці паспорти чи відмовлятися від них — це є особистою справою кожної людини, сказав митрополит Онуфрій.

Відповідаючи на інші запитання, предстоятель заявив, що готовий особисто хрестити кожну п’яту дитину в сім’ях вірян УПЦ, подібно до Грузинського патріарха Іллі, який хрестить кожну третю дитину в грузинських родинах. Гіпноз як метод кодування від залежностей був затаврований митрополитом як «окультне явище», при цьому не зрозуміло, чи відніс владика свою оцінку і на аутогенне тренування, яке також давно використовується традиційною психотерапією.

Митрополитом Онуфрієм знову було висміяне запитання частини духовенства і парафіян щодо переходу на новий календар, який відповідає астрономічному календарю, адже «Благодатний вогонь [в Єрусалимі] сходить по старому стилю». Тобто владика Онуфрій досі має наївне уявлення про «чудотворний вогонь», чудотворність якого неодноразово заперечували і представники РПЦ, і єпископи Єрусалимського Патріархату, і представники Вірменської Церкви, священнослужитель якої разом з православним патріархом щорічно у Велику суботу бере участь у церемонії запалення свічки від лампади. На думку митрополита Онуфрія, старий календар є нічим іншим, як «указанням Бога». Разом з тим на Буковині, де владика Онуфрій упродовж багатьох років очолював єпархію, частина парафій давно служить румунською мовою і на новому календарі.

Предстоятель також не погодився з тим, що інформація про фінансовий стан парафій має бути прозорою і доступною для парафіян. «Гроші люблять і рахунок, і те, щоб над ними була парасолька», — поділився митрополит життєвою мудрістю. Так само і керувати фінансами парафій, на думку предстоятеля, має не «колхоз», а відповідальні особи. Отже, невідомо, чи ми взагалі дочекаємось того, щоб інформація про фінансовий стан хоча б однієї з церков в Україні стала прозорою для громадськості.

Фото сhurch.ua

Ссылка на первоисточник: https://risu.org.ua/ua/index/monitoring/society_digest/69522/

Следующая новость
Предыдущая новость

Быстро и качественно – ремонт пылесосов Самсунг в Киеве Выбор нового аккумулятора для смартфона Широкий выбор разных семян Перевозка тел умерших в любую точку мира Финансовая помощь тем, кому это необходимо: кредиты онлайн

Публикации