Має стати брендом Львова. Художник про унікальність Національного музею Митрополита

12.03.2020 12:19 0

Має стати брендом Львова. Художник про унікальність Національного музею Митрополита

Христина Гоголь

"Твоє місто", березень 2020

Має чималий потенціал у сфері культури не лише області, Західної України, але й Східної Європи.

У Львові обирають керівника Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. Ним стане або чинний директор музею Ігор Кожан або працівник музею, львівський художник та іконописець Остап Лозинський. Tvoemisto.tv розпитало пана Остапа, що, на його думку, вартує змінити у музеї і як зробити його справді популярним місцем.

Львів завжди був на перетині кордонів культур

Остапе, Ви подали документи на конкурс керівника музею. Розкажіть, яким Ви бачите музей та його розвиток.

Мій досвід роботи у музеї – 10 років і я прекрасно розумію всю специфіку цієї роботи, розумію виклики і проблеми.

Львів знаходиться на перетині кордонів культур і Національний музей імені Андрея Шептицького у Львові є дуже важливою платформою, яка має чималий потенціал у сфері культури не лише області, Західної України, але й Східної Європи.

Музей завжди був осередком української культури. Його заснував Митрополит Андрей Шептицький, як скарбницю українського мистецтва. У міжвоєнний період музей мав добрі позиції, його колекції поповнювались. Найважливіші, фундаментальні речі були закладені ще до Другої світової війни. З приходом радянської влади, колекції, на жаль, почистили, переформатували. Митрополит і перший директор музею Іларіон Свєнціцький були людьми далекоглядними і думали на перспективу, то ж поповнювали колекцію також європейським мистецтвом. Частина цієї європейської колекції перейшла до Львівської картинної галереї, частина – до історичного музею. Певною мірою завдання у радянський період були обмежені, до музею було багато запитань з боку КДБ. Всі розуміли, яке значення має спадщина Митрополита і що працівники музею несуть ген українства. Частину фондових колекцій перенесли у Вірменський собор, який не був до цього пристосований, проте найбільш цінна колекція іконопису завдяки Вірі Свєнціцькій була збережена.

З приходом Незалежності музей почав розвиватися. Йому було передано ще одну будівлю – приміщення на пр. Свободи, 20, в якому колись був Художньо-промисловий музей, а в радянські часи – музей Леніна. Зараз тут розміщені основні експозиції музею. На жаль, в історичній будівлі, яка розташована на Драгоманова,42, звідки починався музей, вже понад 15 років проводяться ремонтні роботи. Насправді це ляпас для культурного Львова, приниження пам’яті Митрополита.

Музею потрібен чіткий аудит та зміна філософії

То які виклики сьогодні постали перед музеєм? Що, на Вашу думку, потребує змін?

У музеї є певні проблеми з відкритістю. Установа є дещо загерметизованою, закритою. А суспільство сьогодні потребує максимальної відкритості.

Зараз є проблема з кредитом довіри до цієї установи. За останні кілька років у фондах відбулися крадіжки. Перша неприємна ситуація відбулася ще у 2004 році – тоді викрали стародруки. До прикладу, у відділі народного мистецтва пропали близько 300 експонатів, у відділі рукописів та стародруків близько сорока. Це кричущі факти. Ми досі не маємо жодного поступу в цих кримінальних справах, не маємо відповідей. Тому важливо активізувати розслідування цих справ.

У музеї немає жодних відкритих конкурсів на заміщення посад. Люди приходять сюди працювати за приватною співбесідою. За останні кілька років громадськість не бачила жодного фінансового звіту. Ми не знаємо, як музей працює, як витрачаються зароблені музеєм кошти, кошти меценатів, кошти з держбюджету.

Також є проблема фондових приміщень та експозиційних площ. Колекції налічують близько 180 тисяч експонатів і далеко не всі приміщення є достатньо пристосовані і перебувають у належному стані. Тому потрібно провести чіткий аудит, змінити підхід та філософію бачення цих будівель, бо є багато незадіяних площ, зокрема, підвалів, стрихів, які при правильній модернізації, можна пристосувати до потреб музею. Крім того, ми мусимо зробити музейні крамнички, відкриті простори, туалети для людей з інвалідністю. Жодна будівля музею не відповідає вимогам інклюзивності.

Пане Остапе, Ви сказали про 180 тисяч експонатів. Розкажіть, будь ласка, більше про багатство музею.

У музеї зберігається найбагатша колекція українського іконопису, від XIII до XX століття. Вона налічує близько чотирьох тисяч експонатів. Тут зібрана багатюща колекція українського професійного малярства, від кінця XVIII до початку XXI століття. Одними з найцікавіших у Львові є фонди народного мистецтва, що формувалися на основі багатьох збірок. Унікальним є відділ рукописів та стародруків, а також колекція скульптури. Маємо прекрасну колекцію графіки, яка налічує близько 40 тисяч експонатів і охоплює весь хронологічний період української графіки.

Є проблема комунікації музею та міста

Ми володіємо кількома художньо-меморіальними музеями – це музеї Олекси Новаківського, Олени Кульчицької, Леопольда Левицького та Івана Труша. Вони можуть справді стати перлинами на туристичній і мистецькій мапі Львова, адже перші три знаходяться біля Собору Святого Юра. Але для загалу вони залишаються невідомими і турист не заходить сюди, бо немає відповідної реклами. Мабуть, тут є проблема комунікації музею і самого міста, яка є неактивною. Музей найбільше комунікує із Міністерством культури, а потрібно теж кореспондувати до міста, до міської ради, адже наша установа є одним із найбільших надбань львів’ян.

Музей має стати тією установою, яка брендуватиме наше місто – культурою, творами мистецтва, колекціями. Вона має стати однією зі знакових мистецьких установ, тому що художники, які творили і творять у Львові, їхні вироби, можуть стати брендом нашого міста.

Тому головне завдання музею – дати львів’янам відчуття того, що це наш львівський музей, наше спільне надбання і спільна відповідальність. Не може він розвиватись на тому рівні, що був раніше. Модернізація має бути якісною і дуже структурною. Ми повинні аналітично підійти до розвитку Національного музею, зрозуміти, які ділянки фондової, реставраційної та промоційної роботи є проблемними.

Зазначу, що у Львові давно настала потреба побудови нових музейних приміщень. Музею пощастило, що основна будівля, як і Львівський палац мистецтв, були спеціально побудовані під музей. То ж попри голослівні заяви, що Львів є культурною столицею, у місті спромоглися побудувати лише дві будівлі для музеїв. Насправді це є величезним викликом. Адже колекції музею давно переросли свої фізичні рамки. Мусимо збудувати нові будівлі і це питання має увійти у суспільний діалог.

Є також питання щодо відділу сучасного мистецтва XX-XXI століття. Наразі він працює доволі пасивно, не може охопити всіх віх і явищ сучасного мистецтва, він не відкриває нових імен, не працює з молодими художниками.

Андрей Шептицький працював з мистецькою молоддю. Митрополит надавав стипендії молодим художникам, які розвивали мистецтво – це, зокрема, Михайло Бойчук, Модест Сосенко, Олекса Новаківський. То ж маємо чітко кореспондувати з молодим мистецтвом. Звичайно, є і контраверсійне мистецтво, але ми маємо бути відкритими до різних аудиторій.

Відвідуваність музею можна збільшити щонайменше удвічі

Чи має музей статистику щодо відвідувачів музею? Скільки туристів і скільки, власне, львів’ян приходять на ваші виставки та проєкти?

Наскільки я знаю, не має. Станом на сьогодні орієнтовно 150 тисяч людей відвідують щороку музей, що, мені здається, є цілком недостатнім для установи цього рівня. Із них орієнтовно 15-20% туристів. А з можливостями музею, їх можна збільшити, принаймні, удвічі.

Рівень проєктів у нашому музеї є доволі високим, але не всі з них відповідають рівню установи та запитам суспільства. З іншого боку, є проблема промоції цих проєктів. Музей не є закостенілою установою. Тут працюють знані музейники, науковці та реставратори а також багато молоді – кураторів, менеджерів, експозиціонерів. Колектив налічує понад 170 людей, хоча активне ядро становлять близько 20 людей.

За останній рік у музеї була мегавиставка, присвячена творчості Корнила Устияновича. Це був один з кращих музейних проєктів України, проєкт, який був зроблений на високому логістичному, мистецтвознавчому, дизайнерсько-експозиційному рівні. На його реалізацію був затрачений великий потенціал. Але на саму експозицію виділили 12-15 тисяч гривень, що є смішною цифрою, як на мене. Звісно, воно не вплинуло на якість продукту, бо молоді люди з мінімальних коштів вміють зробити якісний продукт. Але промоція була доволі млявою і цей унікальний проєкт, на жаль, не прозвучав з усією силою.

Повний текст читайте на сайті "Твоє місто"

Ссылка на первоисточник: https://risu.org.ua/ua/index/monitoring/society_digest/79241/

Следующая новость
Предыдущая новость

Космолот - как перевернуть сознания клиентов Эксклюзивные бонусы для геймеров, которые привыкли рисковать Как купить подписчиков в Telegram Аренда мебели и инвентаря для мероприятий в Украине Универсальное и комфортное онлайн казино

Публикации