Релігійна декомунізація в Україні

28.05.2019 9:52 3

Релігійна декомунізація в Україні

Андрій Авраменко

"Українська правда" / Портал "Життя", 23 травня 2019

Процес офіційної декомунізації в Україні, запущений у 2015 році, свого часу викликав бурхливе обговорення як у широкому загалі, так і в академічних колах.

На сьогодні більшість пам‘ятників, що підпадали під дію закону, вже видалено з публічного простору українських міст.

Не маю наміру обговорювати доцільність чи методи декомунізації, натомість хочу виокремити один із її менш помітних проявів: звернення до релігійного наративу замість традиційного національно-патріотичного.

Згадана тенденція поки що виявилася у нечисленних прикладах.

Для прикладу, у Кривому Розі замість Леніна встановили Богоматір.

У Кривому Розі замість Леніна встановили Богоматір. Фото 0564.ua

У Ренійському районі Одещини замість "вождя світового пролетаріату" встановили пам‘ятник святому Миколаю.

Релігійна декомунізація в Україні

На Одещині замість Леніна тепер святий Миколай. Фото glavcom.ua

На перевалі Тухольські ворота, яким проходить траса Київ-Чоп, біля міста Сколе на Львівщині був модифікований оригінальний монумент трембітарям і радянському солдату.

Пошкодженого кліматичними умовами радянського солдата замінили скульптурою архистратига Михаїла.

Релігійна декомунізація в Україні

Монумент трембітарям і радянському солдату на перевалі Тухольські ворота. Фото wikipedia.org

Релігійна декомунізація в Україні

Радянського солдата замінили скульптурою архистратига Михаїла. Фото lookmytrips.com

Проте найбільш помітними, у разі успішної реалізації, можуть стати монументи на місці двох найвідоміших Ленінів недавнього минулого: у Києві та Харкові.

У Харкові на заміну колишнього 20-метрового пам‘ятника Іллічу експертне журі ще у 2017 році підтримало проект 86-метрової композиції ангела з православним хрестом та чотирма знаковими для регіону фігурами довкола: скіфа Анахарсіса, князя Ігоря, філософа та автора пісні "Їхав козак за Дунай" Семена Климовського та поета-романтика Михайла Петренка, автора вірша "Дивлюсь я на небо, та й думку гадаю".

Щоправда, ангела журі порекомендувало замінити на подвижника Антонія Великого, який є покровителем Харківського університету ім. Каразіна.

Релігійна декомунізація в Україні

Проект 86-метрової композиції ангела з православним хрестом та чотирма фігурами у Харкові.
Фото city.kharkov.ua

У 2015 році очільники УПЦ КП, УПЦ МП, УГКЦ та Римо-Католицької церкви в Україні підтримали ініціативу встановлення скульптури Богоматері замість поваленого у 2013 році вождя на бульварі Шевченка у Києві.

А от очільник УІНП Володимир В‘ятрович вважає, що "тінь Леніна надто густа, щоб відмолити карму цього місця".

А поки доля постамента залишається невідомою, поряд нещодавно встановили тимчасовий арт-об‘єкт у вигляді велетенської блакитної руки, що символізує дружбу і спілкування.

Релігійна декомунізація в Україні

У столиці віряни розпочали ініціативу зі встановлення скульптури Богоматері. Фото religions.unian.ua

Релігійна декомунізація в Україні

Встановити її хочуть на місце поваленого Леніна. Фото obozrevatel.com

Релігійна декомунізація в Україні

З 2013 року на місце вождя на бульварі Шевченка намагалися встановити багато об`єктів. Фото obozrevatel.com

Одним з найбільш видимих символів, що залишився недоторканим, є монумент Батьківщина-Мати, зведений у 1981 році на території сучасного Національного музею історії України у Другій світовій війні.

Зважаючи на символічне значення цього місця для історичної політики держави, особливо під час комеморативних заходів 8-9 травня, скульптуру одягали у маковий вінок, що став елементом нової політики пам‘яті. Але проблема полягає у великому радянському гербі на щиті.

Секретар Київради Володимир Прокопів повідомив, що наразі Інститут електрозварювання ім. Патона вивчає можливість демонтажу серпа і молота, але про цілковитий демонтаж чи капітальну реконструкцію не йдеться (і навряд чи це видається реальним з огляду на технічну складність та інші чинники).

У 2018 році на сайті "Радіо Свобода" у рубриці "Точка зору" з‘явився текст Ірини Костенко "Декомунізація монумента "Батьківщина-Мати". Хто повинен захищати Київ?", де авторка зазначає, що, за підрахунками, зрізання герба коштуватиме від 500 тисяч гривень, до того ж доведеться придумати, як його замінити.

І наводить свою пропозицію вирішення дилеми. Пригадуючи, особливе значення Києва як релігійного центру православ‘я і факт, що радянський монумент був покликаний потіснити золотоверхі обриси "святих київських гір", журналістка пропонує не обмежуватись щитом, а зробити з Батьківщини-Матері… Божу Матір, що охоронятиме Київ.

Релігійна декомунізація в Україні

8-9 травня на скульптуру Батьківщини-Матері одягали у маковий вінок. Фото Planet of Hotels

У християнському світі традиція встановлювати гігантські релігійні монументи найбільше поширена у Латинській Америці, хоча окремі приклади трапляються і в Європі та Азії.

Чи не найвідомішими є статуї Христа у Ріо-де-Жанейро (1931) та Альмаді поблизу Лісабона (1959).

Чимало міст у різних куточках світу пізніше вирішили і собі не відставати.

Релігійна декомунізація в Україні

Кіто, Еквадор. Фото wikimedia.org

Релігійна декомунізація в Україні

Манадо, Індонезія. Фото wikimedia.org

Релігійна декомунізація в Україні

Оруро, Болівія. Фото periodicolaregion.com

У Польщі, де 2016 року відбулася церемонія інтронізації Ісуса Христа як короля держави, звели найвищу статую Христа у світі.

Релігійна декомунізація в Україні

У Польщі звели найвищу статую Христа у світі. Фото wikimedia.org

Чи реальні подібні монументи у нас?

Окремі приклади вже можна спостерігати.

Мешканець Трускавця Ігор Кісак власним коштом встановив 12-метрову копію статуї Христа-Спасителя у Ріо, не допустивши на будмайданчик представників ДАБІ для перевірки будівельних норм, за що був оштрафований на 50 тисяч гривень. Чоловік оскаржив штраф у суді.

Релігійна декомунізація в Україні

Мешканець Трускавця встановив 12-метрову копію статуї Христа-Спасителя у Ріо. Фото religions.unian.ua

У 2012 році у вже згаданому Сколе урочисто відкрили 18-метровий хрест "Могила князя Святослава", що сьогодні заростає чагарниками і бур‘яном.

Після десятиліть витіснення символів культу з публічного простору, релігійні постаті повертаються на вулиці і площі міст світської України.

Їхній стиль все виразніше тяжіє до імітації минулого з мімікрією під бароко, що навряд чи відповідає сучасним тенденціям монументального мистецтва.

Крім того, в українських реаліях доводиться перейматись не лише за художню якість оформлення, але й фінансову доброчесність, особливо у дороговартісних проектах.

Ссылка на первоисточник: https://risu.org.ua/ua/index/monitoring/society_digest/75963/

Следующая новость
Предыдущая новость

Как не ошибиться, приобретая межкомнатные двери? Єпископ УПЦ КП передав тренажери в обласний центр реабілітації дітей Старовинну ікону підмінили у церкві на Тернопільщині Как же обнаружить неисправность топливного бака История и первые «шаги» телешоу Дом 2

Публикации