Після томоса. Чому українські православні ФРН не хочуть під Константинополь

22.06.2019 1:42 0

Після томоса. Чому українські православні ФРН не хочуть під Константинополь

DW.ua, червень 2019

Православна церковна служба в німецькому Мангаймі

Згідно з томосом, закордонні парафії ПЦУ мають перейти у підпорядкування Вселенського патріархату. Однак більшість громад у Німеччині вирішила цього не робити. Чому - в інтерв'ю DW розповів священник Петро Боканов.

Закордонні парафії Православної церкви України (ПЦУ) "відтепер підкоряються (...) Вселенському престолу", - цей пункт томоса викликав чи не найбільше суперечок і несприйняття після надання українській церкві автокефалії. Священник ПЦУ Петро Боканов, який опікується приходами в німецьких Мангаймі та Франкфурті-на-Майні, пояснив у інтерв'ю DW, чому більшість парафій ПЦУ в Німеччині вирішила не переходити у підпорядкування Константинополя.

Deutsche Welle: Отче Петре, що змінилося для Вас і для українських православних парафій Німеччини після томоса?

Петро Боканов: Німецький деканат Української православної церкви, який об'єднує п'ять парафій, існує вже 20 років. А перші парафії Київського патріархату були засновані в Німеччині ще 25 років тому. Звісно, метою і мрією нашої церкви завжди було отримати незалежність, і ми її тут виборювали. Коли ми дізналися, що буде томос - ми молилися, чекали і дуже переймалися. Але коли його надали, один пункт нас, м'яко кажучи, здивував, а потім дуже засмутив. Ідеться про пункт четвертий, що всі закордонні парафії передаються в підпорядкування Константинополю.

Після томоса. Чому українські православні ФРН не хочуть під Константинополь

Cвященник Петро Боканов

Як Ви оцінюєте цей пункт? Яка позиція Вашої парафії?

Ми цього не сприймаємо. Тому що ми були, є і, сподіваємося, будемо церквою Київського престолу - тобто ми піддані нашої церкви. У ХХІ сторіччі не можна розпоряджатися долями людей як речами. Ми ж не кріпаки. Нас не може хтось взяти і передати. Ми не вважаємо, що ми повинні йти на таку жертву. Вирішує громада. Ми провели збори усіх п'яти парафій - і віряни проголосували за те, що ми залишаємося у підпорядкуванні Київського престолу, який зараз представляє ПЦУ. Жодна парафія з нашого деканату не перейшла в підпорядкування безпосередньо Вселенському патріархату - це Грецька метрополія - чи опосередковано через Українську церкву в діаспорі, яка має центр в Америці. Тільки дві парафії з Німеччини перейшли - але це були автономні парафії, які ніколи не перебували в німецькому деканаті. Ми вважаємо, що маємо право на своє волевиявлення. Нас ніхто не може примусити перейти. Канон - це не Євангеліє. І навіть, як це може комусь помилково здатися, томос - не вище за заповіді Христа й не заміняє символу віри. Існує пасторська необхідність - це те, у чому є нагальна потреба парафіян. А їхня нагальна потреба - бути у своїй церкві. Наша церква для прихожан - це як шматочок своєї землі.

Чому Ви виступаєте проти?

По-перше, це неприйнятно для нас із християнської точки зору. Господь дарував нам свободу - свободу вибору і волевиявлення. Також це неприйнятно для нас з точки зору закону й суспільства. Людина має право визначатися зі своїм віросповіданням і своєю конфесією. Третій аспект - так зване прецедентне право. Для того, щоб обґрунтувати цей пункт, треба мати прецедент. Наприклад, святе миро, яке раніше варили в Українській церкві, тепер треба брати в Константинополі. І дається обґрунтування - багато церков беруть його в Константинополі. Це справедливе обґрунтування, його можна прийняти. Багато церков звертаються до Константинополя як до третейського судді, який вирішує складні проблеми церковного права, - це теж нормально. Але перейдемо до підпорядкування та візьмімо для прикладу Німеччину. Тут немає жодної помісної церкви, яка віддала би своїх діаспорян у підпорядкування Константинополю. Румунська церква навіть має тут свою митрополію. Сербська церква, Болгарська церква - вони всі опікуються своїми вірянами за кордоном. І наші парафіяни бачать це, знають про це, тому, звісно, не розуміють, чим ми відрізняємося від православних інших помісних церков, представлених у Німеччині.

Що означав би перехід парафій у підпорядкування Константинопольського патріархату конкретно, на практиці?

Це означає, що ми припиняємо бути членами ПЦУ і стаємо, наприклад, членами православної церкви Вселенського патріархату - у Німеччині це Грецька православна метрополія. Ми перестаємо згадувати предстоятеля нашої церкви у молитвах. Це також має значення, але головне, що ми в цілому губимо нашу пуповину. Ми - одне ціле з Україною. Тому до нас ідуть люди. Наприклад, до мене приїздять хреститися люди з інших країн, тому що їм потрібна церква Київського престолу. У нашого деканату дуже тісні зв'язки з Україною. Більшість наших парафіян - це волонтери, які від початку війни активно допомагають і шпиталям в Україні й нашій армії, і дитячим будинкам, і будинкам для літніх людей. Було дуже багато гуманітарних вантажів. Наприклад, два тижні тому ми відправили до п'яти українських шпиталів спеціальне харчування для тих поранених, які не можуть самостійно їсти. Я вже четвертий рік поспіль опікуюсь нашими важкопораненими військовими, які проходять лікування у військовому шпиталі Кобленца. Також я є офіційним в'язничним капеланом німецької федеральної землі Гессен - теж для того, щоб опікуватися нашими. Я їжджу по третині Німеччини й опікуюся тими українцями, які приїжджають сюди з онкологічними захворюваннями. Окрім того, я військовий капелан у підпорядкуванні Синодальному управлінню військового духовенства ПЦУ - у мене було три ротації на Донбасі, через місяць я знову їду до Маріуполя. Ці зв'язки постійно здійснюються через нашу церкву.

І Ви вважаєте, що ці зв'язки можуть бути під загрозою після переходу в підпорядкування Константинополя?

Їх просто не буде - це по-перше. А по-друге, ми не бажаємо міняти юрисдикцію. У нас є своя юрисдикція, своя церква. Я давав присягу як священник Української православної церкви Київського престолу. Хто мене може примусити порушити присягу? Для мене на першому місці завжди були і залишаються люди. Без людей, без вірян не було б і автокефалії. Бо вони ж її виборювали, вони ж за неї молилися. Ви собі не уявляєте, який шалений тиск ми відчували тут усі ці роки з боку Російської церкви та деяких пов'язаних з нею інших юрисдикцій. Нам не давали знайти приміщення, зайти у якусь церковну організацію - усе це блокувалося. Наша служба в Німеччині є не такою легкою, як це може здатися з України. Узагалі вважають, що тому, хто перетинає кордон, на голову сиплеться золото. Але ми всі працюємо на світській праці і утримуємо церкву за свій рахунок. Це наша місія. Я, наприклад, це роблю після роботи, у вихідні дні і за рахунок своєї відпустки - уже четвертий рік поспіль.

Після томоса. Чому українські православні ФРН не хочуть під Константинополь

Служба священника Петра Боканова у Франкфурті-на-Майні

А ким Ви працюєте на "світській роботі"?

Я працюю розробником програмного забезпечення, моя спеціалізація - енергопостачальна галузь. Це повний, іноді і ненормований робочий день, коли треба терміново доробити проект, це відрядження... За першим фахом я філолог.

За словами предстоятеля ПЦУ Епіфанія, на території Європи налічується 46 громад, ще 15 - в Америці, плюс по одній-дві парафії в інших регіонах світу. Чи знаєте Ви, як виглядає ситуація із закордонними парафіями в інших країнах? Як у них реагують на цей пункт томоса?

У принципі, майже так само, як і в нас. Певна частина перейшла - із якимись своїми резонами. Дуже багато залишилося, зокрема, в Америці. Там узагалі дуже потужна діаспора колишнього Київського патріархату, і вони також прагнуть залишитися в лоні свої матері-церкви.

Як Ви оцінюєте заяви почесного патріарха ПЦУ Філарета щодо томоса? Що буде далі?

Я впевнений, що далі все буде добре, бо є Божий промисел, і він ніколи не схибив. Стосовно подій останніх місяців - для нас це дуже сумно. Бо ми розуміємо, що не може церква розколюватися зсередини, бо тоді буде дуже важко вистояти. На все це потрібен час, але я гадаю, що з підтримкою вірян наша церква стане однією з найпотужніших і найвідоміших церков світу.

Ссылка на первоисточник: https://risu.org.ua/ua/index/monitoring/society_digest/76232/

Следующая новость
Предыдущая новость

Оригинальные кеды Converse Національний університет біоресурсів і академія УПЦ КП випустили першу групу військових капеланів Качественные детали для аппаратов УЗИ от производителя Вячеслав Моше Кантор – великий человек современности Оздоровление в прикарпатской Сходнице: отели и санатории курорта

Публикации