Віднайдені нові хорові церковні концерти Максима Березовського

28.11.2018 18:19 3

Віднайдені нові хорові церковні концерти Максима Березовського

Учасники прес-конференції - музикознавець, упорядник видання Мстислав Юрченко та музикознавець, журналістка Любов Морозова.
Наприкінці листопада за редакцією Мстислава Юрченка у видавничому домі «Комора» вийшло друком нотне видання «Віднайдені хорові концерти. Частина «А». Концерти чотириголосі» Максима Березовського. Це фактично перше видання усіх чотириголосих хорових концертів Максима Березовського, творчість якого стала визначальною для формування нових класицистичних принципів музичної організації, створення нових засобів музичної виразності та зумовила появу нової великої музичної форми — циклічного хорового церковного концерту.
Над цією збіркою упорядник і редактор Мстислав Юрченко працював понад 10 років. Невипадково, адже сім із дев’яти хорових концертів видано вперше (зокрема, два концерти: «Не імами іния помощи» та «Тебе Бога хвалим» у 2012 році увійшли до монографії О. Шуміліної «Стильова динаміка української духовної музики XVII –XVIII століть. За матеріалами рукописних колекцій». У новому ж виданні і ці два концерти подані в новій редакції нотного тексту авторства Мстислава Юрченка). Відтак перед упорядником постало кілька надважливих питань – підтвердження авторства творів Березовського, віднайдених на початку 2000-х років у рукописній збірці в Центральному державному архіві-музею літератури і мистецтва України, об’єднання рукописів поголосників у партитуру, реконструкція та редакція дев’яти чотириголосних хорових концертів і власне – запис усіх концертів.
«Авторство Березовського встановлювалося за назвами концертних творів, про які згадували дослідники, що ознайомлювалися з оригіналами. Надалі основним критерієм атрибуції став стилістичний аналіз, – пояснює Мстислав Юрченко в авторському коментарі видання. – Робота з двома джерелами (київським і московським) дозволила підтвердити ідентичність нотних текстів багатьох творів із київської збірки, а також доповнити їх, як у випадку з поновленням концерту «Приідіте і видіте», від якого у київській збірці залишилися лише дві хорові партії».
Мстислав Юрченко протягом 40 років займався дослідженнями творчості Максима Березовського. За його плечима – віднайдення переважно в російських архівах «Причастних віршів» концертного типу, написаних на тексти псалмів, літургії св. Іоанна Златоустого для змішаного хору (раніше відомої лише в перекладі і в редакції для чоловічого хору), численні записи творів Максима Березовського тощо.
У виданих текстах концертів збережено церковнослов’янську мову, яка подається з українською вимовою, що відповідає історичній традиції співу в українських та російських церквах середини XVIII ст. Також усі тексти збірки перекладені англійською мовою, а до текстів підтекстовки додано англійську транслітерацію.
Окрім нотного видання, Мстислав Юрченко підготував аудіозапис віднайдених хорових концертів Максима Березовського, реалізований об’єднаним Хором Патріаршого собору УГКЦ і Хором «Українського фонду духовної музики».
Концерт-презентація нотного видання та компакт-диску відбудеться 2 грудня о 14:00 в Михайлівському Золотоверхому соборі Києва.
Фото wikipedia.org

Источник

Следующая новость
Предыдущая новость

Католики Чорткова знайшли покровительку Європи на горищі місцевого храму Рыба под маринадом классический рецепт минтай УПЦ предостерегает от новой ереси — культа архимандрита Рафаила (Бараника) Большой выбор наручных часов мировых брендов «Папа для України» відправляє 86 дітей із зони АТО на відпочинок у Хорватію

Публикации